Drama og teater i kulturskolen: Forventninger og praksis
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg teaterfaget i kulturskolen. Oppgaven undersøker hvilke
forventninger foreldre og barn har til kulturskolens teaterkurs, og i hvilken grad disse
forventningene svarer til kulturskolens læreplaner og praksis.
Dette gjøres gjennom et kartleggingsarbeid av barn og foreldres forventninger og av to eksterne
kulturskolers praksis. I tillegg undersøkes Rammeplan for kulturskolen: mangfold og
fordypning (2016), med hovedvekt på Fagplan teater gjennom dokumentanalyse. Barn og
foreldres forventninger ses så i lys av kartlagt praksis og rammeplanens anbefalinger. Summary of the subject discussing Drama and Theatre in the Schools of Music, Visual,-and
Performing Arts.
Which expectations do parents and pupils have to the various drama courses? And to which
extent are these expectations met in the different schools syllabuses and practical work?
The discussion is largely based on the above in addition to the practical work found in two
external performing arts schools.
The chapters concerning theatre as a major subject as found in Curriculum literacy (2016
edition) has been analyzed and the recommendations there have been compared to the
expectations of parents and pupils together with the actual practical work found around the
subject.