Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Subject "Undervisning"
Now showing items 1-12 of 12
-
22. juli: et bidrag til demokratiopplæringen mot voldelig ekstremisme
(Master thesis, 2021)Masterprosjektet tar for seg hvordan terrorhendelsene 22. juli 2011 kan brukes i samfunnsfag på grunnskolen, for å bidra i forebyggingsarbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne studien har jeg hatt mer ... -
Det uforutsette terrorangrepet i samfunnsfagundervisningen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Uforutsette terrorangrep skjer og vil skje i fremtiden. Terrorhendelser kan rokke ved følelser som angst, frykt og sinne, og det kan oppleves som et kontroversielt tema i undervisningen. Tidligere forskning viser ... -
En analyse av læreres spørsmål og responser under helklassesamtaler i matematikk på ungdomstrinnet
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Å kommunisere og samtale om matematikk i klasserommet er både et middel til læring og et læringsmål i seg selv. Likevel viser internasjonal og nasjonal forskning at lærere avsetter lite tid i undervisning til å samtale ... -
En studie av læreres arbeid med helklassesamtale i matematikkundervisning i barneskolen
(Master thesis, 2021)Denne studien undersøker hvordan lærere jobber med undervisningsmetoden helklassesamtale i matematikkundervisning på barnetrinnet. Den gir et detaljert innblikk i ulike deler av lærerens handlinger knyttet til orkestrering ... -
Etter terroren kom til Norge – 22. juli i klasserommet
(Master thesis, 2018)Mastergradsprosjektet "Etter terroren kom til Norge" har hatt som mål å undersøke hvordan 22. juli-angrepene formidles i norsk skole i dag. Studien tar utgangspunkt i forskning på hvordan ettertiden har forholdt seg ... -
Hvilke utfordringer og begrensninger erfarer kroppsøvingslærere i den videregående skole å møte i friluftslivsundervisning?
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke utfordringer og begrensninger lærere møter i friluftslivsundervisning i kroppsøvingsfaget på videregående skole. Deltakerne i studien har vært seks kroppsøvingslærere ... -
Kritisk tenkning i norskfaget: En kvalitativ studie av norsklæreres oppfatninger av kritisk tenkning, og deres muligheter til å realisere fagfornyelsens intensjoner
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er nedfelt i opplæringsloven og fagfornyelsen (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 6). Sosiale medier, fake news og den massive informasjonsflyten bidrar til at mennesker trenger ... -
"Nå er ikke jeg noe psykolog, men…" En kvalitativ studie av hva en som lærer kan gjøre for å hjelpe traumatiserte elever
(Master thesis, 2020)Utgangspunktet for denne oppgaven er å finne ut hva en som lærer kan gjøre for å hjelpe traumatiserte elever i skolehverdagen. For å svare på dette, har jeg gjennomført fem kvalitative intervjuer med lærere som har erfaring ... -
”Nå sitter vi og motsier oss selv" - Reproduksjon av skolepolitiske diskurser i matematikklæreres refleksjoner rundt undervisningspraksis : en diskursanalyse av matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis i lys av en flerfoldig skolepolitisk diskursorden
(Master thesis, 2013)I denne teksten presenterer jeg en undersøkelse av hvordan skolepolitiske diskurser reproduseres og omformes i matematikklæreres refleksjoner rundt valg av undervisningspraksis. Dette gjøres med en sosialkonstruksjonistisk ... -
Personlig livssyn i konflikt med undervisning om evolusjonsteori?
(Master thesis, 2018)Undervisning om evolusjon er, om en leser i litteraturen og ser til land som USA, et emne som for mange kan oppleves kontroversielt å undervise om. Debatten handler ofte om det å inkludere religiøse perspektiver som ... -
Skoleturer til tidligere døds- og konsentrasjonsleirer. Hva forventes det at elever sitter igjen med etter en slik skoletur, og gjenspeiler elevenes erfaringer forventningene?
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven inngår som en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i samfunnsfag ved OsloMet – Storbyuniversitetet. Masteravhandlingen tar for seg skoleturer til tidligere døds- og ... -
Tilpasset opplæring i matematikk - En kvalitativ undersøkelse av læreres tilpasning av matematikkundervisningen i arbeid med utforskning- og problemløsningsoppgaver
(Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt læreres tilpasninger av undervisningen i matematikk. Problemstillingen i undersøkelsen har vært følgende: Hvordan tilpasser lærere matematikkundervisningen i arbeid med utforskning- og ...