En studie av læreres arbeid med helklassesamtale i matematikkundervisning i barneskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2789549Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien undersøker hvordan lærere jobber med undervisningsmetoden helklassesamtale i matematikkundervisning på barnetrinnet. Den gir et detaljert innblikk i ulike deler av lærerens handlinger knyttet til orkestrering av samtalen og kommunikasjonen underveis. Dette drøftes opp mot et bredt teorigrunnlag, og hvordan rammer for forståelseslæring og meningsfull elevinteraksjon i matematikk beskrives i lys av rammeverket for TRU, teaching for robust understanding. Problemstillingen jeg undersøker er: Hvordan praktiserer lærere på barnetrinnet helklassesamtaler i matematikk, og hvilken funksjon har de i undervisningen? Undervisningsmetoden ble undersøkt kvalitativt som et fenomen gjennom strukturert observasjon av tre læreres undervisning, og oppfølgende digitalt intervju i etterkant som tok utgangspunkt i hendelser fra observasjonen. Dataene ble transkribert, kategorisert og analysert systematisk, og ga interessante funn som ble betraktet og drøftet i ulike teoretiske perspektiver og i lys av rammeverket for TRU. I undervisningssituasjoner der lærerstyrt helklassesamtale var sentralt, fant jeg at lærerne i studien på flere måter tilrettela for at elevene kunne delta på måter som ga elevautonomi i fremgangsmetode og eierskap til matematiske løsninger. Jeg fant også at lærernes kommunikasjon vektla prosess og utforskning, og signaliserte dette for elevene ved blant annet å rette spørsmål mot elevenes ulike fremgangsmåter, framfor hva som var riktig eller galt. Lærerne oppfordret også til elevrefleksjon og utdypning av forklaringer, og helklassesamtaler fungerte i denne sammenheng som en naturlig arena for deling av tanker og løsningsforslag. This study is centred around how teachers work with mathematical discussions in what is equivalent to elementary or primary school. It offers detailed insight into different parts of the teachers’ actions, including orchestration of the discussion, and different aspects of the teacher’s communication during the lesson. This is put in view- and discussed from different theoretical perspectives, and the different dimensions of the TRU framework, teaching for robust understanding. The research question is: How does the elementary-teacher work with whole-class mathematical discussions’, and what purpose do they serve in the lesson? The teaching method was researched as a social phenomenon and studied through qualitative methods of research. This included systematic observation of three different teachers’ lessons, and digital interviews subsequently, focused towards situations from the observed lessons. The gathered data were then transcribed, categorised and analysed systematically, which yielded interesting results that have been discussed from different theoretical perspectives and taken into account the different dimensions of the TRU framework. In teaching situations where teacher-led whole-class discussion were central, I found that the teachers in the study in several ways facilitated interactions where the students could engage and participate in ways that gave student autonomy in procedure, and ownership of mathematical solutions. I also found that the teachers’ communication emphasized process and exploration, and signalled this to the students by, among other things, direction questions towards the students’ different procedures, rather than what was correct or incorrect. The teachers also encouraged student reflection and elaboration of explanations, and whole-class discussions functioned in this context as a natural arena for sharing thoughts and strategies of approach.