• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En analyse av læreres spørsmål og responser under helklassesamtaler i matematikk på ungdomstrinnet

Hallert, Lene-Marie
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
327_43467149_2.pdf (2.226Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8711
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [316]
Abstract
Å kommunisere og samtale om matematikk i klasserommet er både et middel til læring og et læringsmål i

seg selv. Likevel viser internasjonal og nasjonal forskning at lærere avsetter lite tid i undervisning til å

samtale om matematikk. Forskning viser også til funn som indikerer at læringspotensialet som ligger i det å

samtale om matematikk ikke blir tilstrekkelig utnyttet i praksis. Denne avhandlingen søker mer kunnskap

om hvordan helklassesamtaler i matematikk kan fremme læring, og dette med hensyn på lærerens

samtalegrep i undervisning. I kraft av sin lederrolle blir læreres syn på kunnskap og læring i stor grad

bestemmende for hvordan samtalene utspiller seg i klasserommet. Derfor er følgende problemstilling stilt:

Hvordan kan lærerens spørsmål og responser under helklassesamtaler i matematikk skape rom for læring?

For å besvare denne problemstillingen er tre ungdomsskolelæreres spørsmål og responser fra tolv

helklassesamtaler, analysert ved å anvende to kodesystemer. Lærerspørsmål som fremkom av

datamaterialet er kodet etter spørsmålskategoriene til Boaler og Brodie (2004), og lærerresponsene er

kodet etter responskategoriene til Drageset (2014). Spørsmålstypene og responstypene er undersøkt i

sammenheng med samtalekonteksten de oppstod i, og det er analysert og drøftet hvordan samtalegrepene

ser ut til å skape rom for læring. Resultatene av studien viser at én av lærerne stiller flest fakta-og prosedyrespørsmål, noe som leder til at

elevene svarer kortfattet og raskt. Dette gjør at tempoet i undervisningen øker, og samtalene blir

usammenhengende. De to andre lærerne stiller flest spørsmål som undersøker betydninger og

sammenhenger i matematikk. Dette leder til lengre og mer utfyllende elevsvar. Den ene læreren

responderer på slike svar ved å demonstrere deler, eller hele løsningen på oppgaven som er gitt. Dette

gjør at elevenes deltagelse begrenses, og at læreren hindres i å avdekke deres forståelse grundigere. Den

andre læreren responderer ved å spille ordet tilbake til elevene, for videre grunngivning, vurderinger og

forklaringer. Med dette avdekkes elevenes forståelse, og samtalen blir konseptuell og sammenhengende.

Dette ser ut til å gi grobunn for læring.

De to anvendte rammeverkene indikerte ulike likhetstrekk mellom lærerne, noe som indikerte et behov for

en nærmere analyse og diskusjon av data. I denne prosessen kom både forhold som ble belyst av

rammeverkene, og forhold som ikke ble belyst av rammeverkene frem. Dette avdekket visse begrensninger

ved rammeverkene.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Series
SKUT;2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit