Browsing LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap by Title
Now showing items 152-171 of 321
-
Innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving: En kvalitativ forskning om kroppsøvinglæreres meninger om og erfaringer med innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Oppgaven retter søkelyset mot kroppsøvingslæreres meninger og erfaringer om innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving. Bakgrunnen for denne studien er at det er relativt lite forskning om innsats og at kroppsøvingslærere ... -
Intervjustudie av lærere på ungdomstrinnet. Med Indre Motivasjon som Mål
(Master thesis, 2018)Bakgrunn Flere avisartikler, leserinnlegg og ulike typer forskningsresultater viser at en stor andel ungdomsskoleelever opplever angst og stress overfor skolearbeid. Dette skaper en bekymring hos flere lærere. Mål Målet ... -
Islamundervisning i skolen: En kvalitativ studie av KRLE-læreres planlegging for- og erfaringer med islamundervisning i skolen
(Master thesis, 2021)Denne avhandlingen har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan planlegger og erfarer KRLE-lærere undervisningen om islam? I svaret på dette spørsmålet har det blitt brukt kvalitative intervjuer med seks lærere. ... -
«Jeg trener jo for livet!» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med å inkludere funksjonsnedsatte elever i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2022)Skolens samfunnsmandat kan forstås som et bredt oppdrag som handler om å danne og utdanne individer, som skal skal bringe demokratiet videre (Opplæringsloven, 1998). Alle elevene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter ... -
"Jeg vet hva jeg ser, men jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det." En kasusstudie av et undervisningsopplegg om drivhuseffekten og global oppvarming på 10.trinn
(Master thesis, 2021)I prosjektet utarbeides et undervisningsopplegg i den hensikt å undersøke om varierte representasjonsformer stimulerer begrepsforståelsen til 10.trinnselever ved en skole øst i Oslo med høy andel tospråklige elever. ... -
«Jeg vil ikke ha teori bare for å bruke teori, jeg vil utvikle meg!» En casestudie om refleksjon i Lesson Study
(Master thesis, 2023)Et stadig økende krav til lærernes profesjonsorienterte læringsfellesskap pålegger lærerne å reflektere over og utvikle praksis. Både overordnet del i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) (Kunnskapsdepartementet, ... -
Jenter og fotball: Hvordan gjør jenter kjønn på fotballbanen?
(Master thesis, 2014)Denne oppgavens hensikt er å undersøke hvordan jenter gjør kjønn på fotballbanen. Kunnskapen jeg søker i denne oppgaven vil gi en større forståelse av hvordan det er å være jente og samtidig være en del av et maskulint ... -
Jenter skal jo ikke se ut som en Barbie: En kvalitativ studie om kropp, kroppsideal og kroppspress blant jenter i 9. klasse
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Temaet i masteroppgaven er kropp, kroppsidealer og kroppspress blant jenter i 9.klasse. Studien har en vitenskapelig forankring i fenomenologi, med utgangspunkt i elevens livsverden. Studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode, ... -
«Kan jeg få fritak fra nynorsk?» En kvalitativ studie av flerspråklige elevers holdninger og utfordringer knyttet til nynorskopplæring ved utvalgte skoler i Oslo og Akershus
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven handler om flerspråklige elever på tiende trinn på to ungdomsskoler, som har opplæring og vurdering i nynorsk. Den ene skolen har en høy andel flerspråklige elever og den andre skolen har færre ... -
Kan kritisk tenkning i naturfag måles gjennom en skriftlig test?
(Master thesis, 2021)Å kunne tenke kritisk er viktig for å kunne manøvrere seg gjennom dagens informasjonssamfunn, ta velbegrunnede avgjørelser for seg selv og samfunnet og for å mestre naturfaget. For å få innsikt i elevers evne til å tenke ... -
"Kartlegging av tallforståelse i et organisatorisk perspektiv." En kvalitativ intervjustudie om "Alle teller!"
(Master thesis, 2021)Dette er en kvalitativ intervjustudie med to skoleeiere og seks lærere som tar utgangspunkt i kartleggingsverktøyet «Alle teller!». Kartlegging i skolen har et forholdsvis stort fokus i media og i forskning, men faglige ... -
«Kjennetegn på underveisvurdering i kroppsøving». En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave som er skrevet ved OSLOMET, ved Fakultet for lærerutdanning og Internasjonale Studier (LUI). Formålet med studien har vært å finne ut hva som kjennetegner læreres underveisvurderingspraksis i ... -
Kjønn i kroppsøving - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn og kjønnsstereotypier i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Gjennom min studie fokuserte jeg på kroppsøvingslæreres forståelse og erfaringer med kjønn i kroppsøving. Dette gjorde jeg gjennom å utforske kroppsøvingslæreres planlegging, organisering, valg av aktivitetsinnhold, syn ... -
Kjønn i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i ungdomsskole og videregående skole sine oppfatninger om kjønn
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien var å undersøke hvilke oppfatninger kroppsøvingslærere har om kjønn, og hvordan de forholder seg til kjønn i sin undervisningspraksis. Utvalget bestod av seks kroppsøvingslærere, tre kvinner og ... -
Kjønn i kroppsøvingsfaget: En studie om elevenes erfaringer av kjønn i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne studien undersøker jeg hvordan ungdomsskoleelever erfarer kjønn i kroppsøvingsfaget. Gjennom min studie har jeg intervjuet syv elever, både jenter og gutter i en 10.klasse i Oslo. Oppgaven baserer seg på en ... -
Kompetanse hos høyt presterende elever i matematikk
(Master thesis, 2020)Kompetanse hos høyt presterende elever i matematikk er en kvalitativ studie som tar sikte på å analysere kompetansen til fem høyt presterende ungdomsskoleelever i matematikk. Studien forsøker å svare på hva som kjennetegner ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ analyse av hvordan 10. klasseelever opplever konkurranseaspektet i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Studien har som hensikt å skaffe innsikt i hvordan elever i skolen opplever konkurranseaspektet i kroppsøvingsfaget. Oppgavens hovedfunn viser at idrettslige ferdigheter spiller en sentral rolle for opplevelsen av ... -
Konkurranse i kroppsøving: En kvalitativ studie om lærere på ungdomstrinnet og videregående skole sine holdninger til konkurranse.
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å belyse hvordan lærere i kroppsøving stiller seg til konkurranser. Prosjektets problemstilling lyder derfor som følger: «hvordan forstår lærere i kroppsøving på ungdomstrinnet og i videregående ... -
Kritisk tenkning i norskfaget: En kvalitativ studie av norsklæreres oppfatninger av kritisk tenkning, og deres muligheter til å realisere fagfornyelsens intensjoner
(Master thesis, 2022)Kritisk tenkning er nedfelt i opplæringsloven og fagfornyelsen (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 6). Sosiale medier, fake news og den massive informasjonsflyten bidrar til at mennesker trenger ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag
(Master thesis, 2018)Denne oppgaven omhandler kritisk tenkning i samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinnet. I skolens styringsdokumenter fremstår kritisk tenkning som et sentralt begrep. Det blir særlig vektlagt i den nye stortingsmeldingen ...