«Kjennetegn på underveisvurdering i kroppsøving». En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet
Abstract
Dette er en masteroppgave som er skrevet ved OSLOMET, ved Fakultet for lærerutdanning og Internasjonale Studier (LUI). Formålet med studien har vært å finne ut hva som kjennetegner læreres underveisvurderingspraksis i kroppsøving. Det har blitt gjennomført en kvalitativ studie med intervju som metode, med en fenomenologisk tilnærming. Undersøkelsene fra studien tar utgangspunkt i seks læreres beskrivelse av egen underveisvurderingspraksis i kroppsøving. Lærerne kommer fra seks ulike skoler i Oslo. Det er en tendens blant lærerne at de fokuserer på elevenes beste i arbeidet med underveisvurdering. Samtidig kan dette skape utfordringer ved at det i større grad blir en skjønnsmessig vurdering som blir lagt til grunn for arbeidet. Felles prinsipper for underveisvurdering legges til grunn, men i varierende grad. Læreplanverkets åpne karakter gir rom for ulike tolkninger. Vektlegging av elevens innsats og elevens forutsetninger ser ut til å kjennetegne lærernes underveisvurderingspraksis i størst grad. Det kan også se ut til at antall lærere på kroppsøvingsseksjonene på skolene har betydning på lærernes arbeid med underveisvurdering.
English title “Characteristics of formative assessment in physical education” A qualitative study on physical education teachers at the lower secondary level. This is a master’s thesis written at OsloMet, Faculty of Education and International Studies (LUI). The study’s purpose has been to examine what characterizes teachers’ formative assessment practice in physical education. A qualitative study with interviews as its methodology was executed with a phenomenological approach. The research is based on six teachers’ descriptions of their formative assessment practice in physical education at six different schools in Oslo. When reporting similar tendencies in formative assessment, all six teachers focus on what is best for each student. This focus can, however, create challenges as the assessment becomes largely discretionary between teachers. Nevertheless, common principles for formative assessment are considered, though in varying degrees. The openness of the curriculum allows for different interpretations. Seemingly, emphasizing students’ effort and prerequisites is what characterizes the teachers’ assessment practice most. It may also seem that the number of teachers in the schools’ physical education sections carries significance in their work with formative assessment.