Jenter skal jo ikke se ut som en Barbie: En kvalitativ studie om kropp, kroppsideal og kroppspress blant jenter i 9. klasse
Abstract
Temaet i masteroppgaven er kropp, kroppsidealer og kroppspress blant jenter i 9.klasse. Studien har en
vitenskapelig forankring i fenomenologi, med utgangspunkt i elevens livsverden. Studien har en kvalitativ
tilnærmingsmetode, og semistrukturert intervju er benyttet som datainnsamlingsmetode. Resultatene er
organisert i: forståelse av begrepet kropp, erfaring med kroppsøvingsfaget, garderobesituasjonen,
kroppssnakk og kroppsideal, sosiale medier og «presset angår ikke meg». Resultatene i studien er
organisert i fem temaer: forståelse av begrepet kropp, erfaring med kroppsøvingsfaget,
garderobesituasjonen, kroppssnakk og kroppsideal, sosiale medier og «presset angår ikke meg».
Resultatene i analysen viser hvordan ungdom erfarer kropp, kroppsidealer og kroppspress i sin hverdag.
Jentene i studien engasjerer seg i temaer som omhandler kropp, og har klare forestillinger rundt hvilket
kroppsideal som dominerer i samfunnet. Resultatene viser at kroppseksponeringen man blir utsatt for
gjennom sosiale medier kan føre til kroppsmisnøye. Facebook, Snapchat og spesielt Instagram, blir trukket
frem som populære plattformer, og kjendiser og «influensere» har stor påvirkningskraft gjennom disse
plattformene. Samtidig varierer det hvordan ungdommene erfarer presset. Kroppsidealet blir omtalt som
uoppnåelig, men det kommer også frem at det er opp til hver enkelt om en vil la seg påvirke og
internalisere idealet. Kroppsøving er en arena der kroppen blir gjort til et objekt, både i timene og i
garderoben. Når det gjelder skifting og dusjing opplever de fleste det greit, mens noen opplever
garderobesituasjonen som ubehagelig, og ønsker å være private. Gjennomgående viser funnene at
elevene velger å snakke om «de andre», når det gjelder kroppspresset. Resultatene i min studie er i stor
grad i tråd med tidligere forskning på feltet. Denne studien fremhever elevenes subjektive erfaringer rundt
temaet.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap