Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på utgivelsesdato
Viser treff 61-80 av 143
-
Styringskunst mellom disiplinerende og myndiggjørende makt
(Master thesis, 2015)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. I kraft av min stilling som barnehageansvarlig i en kommune, skriver jeg fra min posisjon som barnehagemyndighet med et autoetnografisk ... -
SmooookK! «Mind the gap!» - Fenomeners tilblivelse i spacetimemattering.
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgavens/forskningsprosjektets hovedfokus er tilsynelatende rettet mot hva smokken gjør i barnehagen, det vil si hvordan smokken virker sammenflettet med tid, sted og menneskelige og ikke-menneskelige ... -
Å spørre eller ikke spørre. Det er spørsmålet. - Et žižekiansk blikk på norske masteroppgaver i barnehagepedagogikk
(Master thesis, 2016)Problemstillinga denne masteravhandlinga tar sikte på å svare er: Hva kan (problemstillingene i) norske masteroppgaver om barnehagepedagogikk si oss om samtidig ideologi? For å kunne svare på spørsmålet er oppgavas formål ... -
Å forskjellighete - En autoetnografisk etnometodologisk reise, alltid allerede underveis
(Master thesis, 2016)Med utgangspunkt i en (post)kvalitativ tilnærming til forskning, plassert innen postmetodologi/ny-empirisme, prøver jeg ut metodologiske eksperimenteringer. Jeg eksperimenterer med hvordan det kan være mulig å tenke ... -
«Overveldet av forventinger» En gruppe barnehagelæreres tanker, meninger og erfaringer med stillingen som pedagogisk leder i dagens barnehage
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgaven er den pedagogiske lederrollen i dagens barnehage. Gjennom fokusgrupper som metode undersøkes en gruppe pedagogiske lederes tanker, meninger og erfaringer rundt det å være pedagogisk leder ... -
Det betydningsfulle i relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen - En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe barn om deres tanker om de barnehageansattes rolle og betydning i barnehagehverdagen
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven tar for seg temaet «Den pedagogiske relasjonen mellom barn og barnehageansatte i barnehagen», og baserer seg på en kvalitativ undersøkelse av en utvalgt gruppe barn om deres tanker rundt de barnehageansattes ... -
Å skrive og tenke og føle en annen fortelling: tankeeksperimentasjoner om kjønn.
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven forsøker jeg å gjennomføre metodologiske eksperimenteringer, innenfor en postmetodologisk kvalitativ tilnærmingskontekst. Jeg eksperimenterer med hva data kan være, hvordan data kan skapes, hvordan det ... -
Hvordan kan estetisk erfaring forstås som en måte å lære på – satt inn i en barnehagekontekst. En teoretisk-hermeneutisk studie.
(Master thesis, 2017)Hovedanliggende med denne masteroppgaven er å undersøke hvilken betydning estetiske erfaringer kan ha for barn i barnehagealderen, og hvordan estetisk erfaring kan forstås som en måte å lære på i en barnehagekontekst. ... -
”BaconOst!” Måltidets muligheter – en samtaleanalyse av fellesskap og deltakelse under måltidet i barnehagen
(Master thesis, 2017)Oppgaven er en analyse av hvordan temaer kan gi innsikt i fellesskap og deltakelse i måltidssamtaler. For å finne ut av dette har jeg gjort en samtaleanalyse av tema, initiativ og respons. Gjennom denne analysen har jeg ... -
Å leke for mer lek - en studie av en barnehagelærers deltakelse i de yngste barnas dramatiske lek
(Master thesis, 2017)Tema for denne studien er personalets deltakelse i barns lek. Mitt forskningsspørsmål er: Hvordan kan personalet i barnehagen delta i de yngste barnas dramatiske lek på måter som inspirerer til mer lek? Jeg identifiserer ... -
Med litteratur som våpen for å skape bliven i barnehagen
(Master thesis, 2017)In a book, as in all things, there are lines of articulation or segmentarity, strata and territories; but also lines of flight, movements of deterritorialization and destratification. Comparatives rates of flow on these ... -
Å perle igjen - om gjentagelser, en perlekrok og tempo
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker ulike møter og relasjoner med perling i barnehagepedagogiske settinger. Perlehendelser leses sammen med tekster av den franske filosofen Gilles Deleuze (1925-1995) og den amerikanske ... -
Hvordan er språkmiljøet hjemme hos barn med foreldre som har persisk som førstespråk?
(Master thesis, 2017)This is a Master’s dissertation from Oslo and Akershus University College. In this masterthesis i will study the parent role in the language environment of children in families with Persian origin and what role the parents ... -
«Noe» med de yngste - En undersøkelse av pedagogisk innhold og planlagte aktiviteter med barn under tre år
(Master thesis, 2017)The aim of this master thesis is to study what planned activities group leaders in kindergartens report to carry out with children under the age of three. Group leaders are qualified ECEC teachers with the pedagogical ... -
Bærekraftig utvikling i rammeplan for barnehagen. Kritiske lesninger med Jacques Derrida.
(Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven i barnehagepedagogikk er rammeplan (2017) for barnehagens presentasjon av begrepet ’bærekraftig utvikling’. Det teoretiske utgangspunktet er hentet fra den franske filosofen Jacques Derridas ... -
Tilvenningsrelasjonaliteter: En relokalisering av forståelser av «tilvenning» og ettåringer i barnehage
(Master thesis, 2018)Forskningsspørsmålet denne masteravhandlingen søker svar på er: Hva kan kunnskaper om «tilvenning» og «ettåringen i barnehage» bli til i møter mellom utviklingspsykologiens teorier og posthuman vitenskapsfilosofi? Formålet ... -
Prosessen mot et(det) hybrid(e) barnehagebygg(et) Kritiske lesninger av beslutningsmyndigheters regelverk i planleggingsprosessen av basebarnehagebygget
(Master thesis, 2018)I masteroppgaven har jeg kritisk undersøkt planleggingsprosessen av basebarnehagebygg i Oslo Kommune. Jeg har valgt temaet fordi jeg opplever en økning i utbygging av basebarnehager. Dette skjer til tross for kritiske ... -
Progresjonsbegrepets potensial(er) - Kartograferinger av progresjon gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven undersøker progresjonsbegrepets potensialer gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser. Begrepet progresjon har i løpet av de siste årene gjort seg gjeldene innen barnehagepolitikk og er viet et ... -
Spillet om barnehagepedagogikkens plasseringer i barnehagelærerutdanningen
(MBP-MASM;2019, Master thesis, 2019)Dette masterprosjektet er en aktør-nettverk-studie, som ble til gjennom lesning av et utvalg styringsdokumenter som berører barnehagelærerutdanningen. Studien tar for seg barnehagepedagogikkens sammenbindende aktører i ... -
"Å vekke monster til live": Nomadisk-eksperimenterande-spekulative lesingar av #UFORSVARLIG
(Master thesis, 2019)Denne postkvalitative studien er basert på lesingar av det norske Barnehageopprøret og kampanjen #uforsvarlig sine tekstar som frå 2018 har blitt publisert i Dagsavisen, og i opprøret si side på Facebook. Dramatiske ...