Progresjonsbegrepets potensial(er) - Kartograferinger av progresjon gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker progresjonsbegrepets potensialer gjennom postkvalitative
rhizomatiske analyser. Begrepet progresjon har i løpet av de siste årene gjort seg gjeldene innen
barnehagepolitikk og er viet et kapittel i Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver
(Utdanningsdirektoratet, 2017). I rammeplanen kobles progresjon til utvikling og læring.
Målet med masteroppgaven er prøve å synliggjøre og muliggjøre flere lesninger, innganger og
potensialer i progresjonsbegrepet. Det andre formålet er en fordypning og utforskning av Gilles
Deleuze (1925-1995) og Félix Guattari (1930-1992) sine filosofiske tekster og begreper.
Oppgavens inspirasjonskilde er Deleuze og Guattaris teoretiske og filosofiske tekster og
begreper. Dette gjør masteroppgaven til en teoretisk studie. Gjennom å anvende deres teorier
rundt begrepet «rhizomer» søker oppgaven å utfordre og utvide progresjonsbegrepet, men også
utvide mine tanker og derigjennom åpne for å se verden annerledes.
Denne masteroppgaven er skrevet ut fra det postkvalitative forskningsprosjekt. Det tillater meg
å undersøke ikke bare hva progresjon kan være, men også hva og/eller hvordan begrepet
progresjon kan produseres, igjen og igjen. Gjennom begrepet «rhizome» prøver jeg ut
rhizomatiske tenkninger og rhizomatiske analyser, og gjør kartograferinger av
progresjonsbegrepet. De rhizomatiske analysene skrives ut fra et heterogent datamateriale hvor
jeg søker å følge mangfoldige forbindelser med/mot/gjennom progresjonsbegrepets potensialer.
Gjennom å introdusere filosofiske tilnærminger drives masteroppgaven ut fra et ønske om å
åpne for flere mulige lesninger av progresjonsbegrepet, og åpner for at progresjon stadig kan
være i kontinuerlig endring.
Description
Master i barnehagepedagogikk