Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOtterstad, Ann Merete
dc.contributor.authorNordberg, Elin Synnøve
dc.date.accessioned2019-10-23T11:20:37Z
dc.date.available2019-10-23T11:20:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/7770
dc.descriptionMaster i barnehagepedagogikken
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker progresjonsbegrepets potensialer gjennom postkvalitative rhizomatiske analyser. Begrepet progresjon har i løpet av de siste årene gjort seg gjeldene innen barnehagepolitikk og er viet et kapittel i Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (Utdanningsdirektoratet, 2017). I rammeplanen kobles progresjon til utvikling og læring. Målet med masteroppgaven er prøve å synliggjøre og muliggjøre flere lesninger, innganger og potensialer i progresjonsbegrepet. Det andre formålet er en fordypning og utforskning av Gilles Deleuze (1925-1995) og Félix Guattari (1930-1992) sine filosofiske tekster og begreper. Oppgavens inspirasjonskilde er Deleuze og Guattaris teoretiske og filosofiske tekster og begreper. Dette gjør masteroppgaven til en teoretisk studie. Gjennom å anvende deres teorier rundt begrepet «rhizomer» søker oppgaven å utfordre og utvide progresjonsbegrepet, men også utvide mine tanker og derigjennom åpne for å se verden annerledes. Denne masteroppgaven er skrevet ut fra det postkvalitative forskningsprosjekt. Det tillater meg å undersøke ikke bare hva progresjon kan være, men også hva og/eller hvordan begrepet progresjon kan produseres, igjen og igjen. Gjennom begrepet «rhizome» prøver jeg ut rhizomatiske tenkninger og rhizomatiske analyser, og gjør kartograferinger av progresjonsbegrepet. De rhizomatiske analysene skrives ut fra et heterogent datamateriale hvor jeg søker å følge mangfoldige forbindelser med/mot/gjennom progresjonsbegrepets potensialer. Gjennom å introdusere filosofiske tilnærminger drives masteroppgaven ut fra et ønske om å åpne for flere mulige lesninger av progresjonsbegrepet, og åpner for at progresjon stadig kan være i kontinuerlig endring.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - Storyuniversiteteten
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Filosofiske fag: 160en
dc.subjectProgresjonsbegreperen
dc.subjectRhizomatiske analyseren
dc.subjectBarnehagepolitikken
dc.subjectDatamaterialeen
dc.subjectProgresjonen
dc.subjectLæringen
dc.subjectUtviklingen
dc.subjectFilosofien
dc.titleProgresjonsbegrepets potensial(er) - Kartograferinger av progresjon gjennom postkvalitative rhizomatiske analyseren
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel