Blar i LUI - Master i Barnehagekunnskap på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 143
-
”Man leker når man leker” Hvilke forståelser av lek og læring gir et utvalg barn uttrykk for? - en undersøkelse basert på samtaler med barn
(Master thesis, 2014)This is a master´s dissertation on children´s understandings of the terms and phenomena ‘play’ and ‘learning’. The dissertation is a qualitative research study inspired by phenomenology and ethnomethodology. While the ... -
«Det handler om å bli hørt!» Barnehagelæreren som deltager i den offentlige debatt.
(Master thesis, 2014)This study examines three early childhood education teachers' experiences on participating in the public debate on critical issues affecting their workplace, profession and early childhood education in general. Through an ... -
Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger om annerledeshet og normaliseringsmakt i barnehagen.
(Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Jeg har valgt å kalle oppgaven: «Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger, om annerledeshet og normaliseringsmakt i ... -
Exploring Love as a Professional Practice in Early Childhood Education: A Critical Hermeneutic Study
(Master thesis, 2014)This study addresses love as a professional practice in early childhood education. The practice of love is largely unspoken and takes place within a profession associated with the traditional work of women. The professional ... -
MØTER RUNDT NETTBRETT I BARNEHAGEN: et aksjonsforskningsprosjekt med utgangspunkt i relasjoner og materialitet
(Master thesis, 2014)Oppgaven er i hovedsak empiridrevet og omhandler et aksjonsforskningsprosjekt i en barnehage. Den tar utgangspunkt i barnehagens måte å organisere sitt pedagogiske arbeidet på. Barnehagen er inspirert av Reggio Emilia ... -
«Dette blir garantert en legendarisk sesong!» En mikro-etnografisk studie av kulturen på en barnehageavdeling bestående av tre (mannlige) ansatte.
(Master thesis, 2014)The title of this thesis is: "This will definitely be a legendary season! A microethnographic study of a culture in a preschool classroom1 consisting of three (male) employees» Through a micro-ethnographic approach and ... -
”Man leker når man leker”: Hvilke forståelser av lek og læring gir et utvalg barn uttrykk for? - en undersøkelse basert på samtaler med barn
(Master thesis, 2014)This is a master´s dissertation on children´s understandings of the terms and phenomena ‘play’ and ‘learning’. The dissertation is a qualitative research study inspired by phenomenology and ethnomethodology. While the ... -
Omsorg for ettåringer i barnehage: En studie av sammenhenger mellom strukturelle forhold og omsorgskvalitet
(Master thesis, 2014)Tidligere internasjonal forskning har identifisert tre strukturelle forhold som særlig betydningsfulle for omsorgskvaliteten i samspill mellom små barn og omsorgsgivere i barnehagen; barnegruppestørrelse, forholdstall ... -
Nysgjerrighetens muligheter - en utforskning av nysgjerrighet som et aspekt ved kvalitet på småbarnsavdeling gjennom constructing grounded theory
(Master thesis, 2014)Curiosity is a complex concept that has been discussed in the field of psychology and also in the fields of philosophy and religion. It is often used with negative connotations in daily speech. Requirements to support ... -
Arbeidsdeling i barnehagen – en kritisk realistisk case studie
(Master thesis, 2014)Prosjektets forskningsspørsmål er "hvordan arbeidsoppgaver fordeles på avdelingsnivå i barnehagen og hva som ligger til grunn for fordelingen". Forskningsspørsmålet knyttes til barnehagelærernes profesjonsidentitet samt ... -
Personlige utfordringer i samtale med barn
(Master thesis, 2015)This is a paper where the focus of the research has changed along the way, and there has therefore been conducted two methods of data gathering. A total of four philosophically inspired conversations with children, and ... -
Re-arrangeringer av improvisasjon som fenomen i barnehagens prosjektarbeid - Å bygge en undersøkelse med Karen Barads diffraksjonsinspirerte analyser
(Master thesis, 2015)Med denne studien ønsker jeg å inspirere barnehagelærere til å tenke/gjøre improvisasjon i barnehagens prosjektarbeid på nye måter. Jeg argumenterer for at kunnskap om barnehagen ikke er statisk og uforanderlig, men kan ... -
Morgendagens barnehager - En fortolkende, metodetriangulerende undersøkelse av organisering av barnehager med høy andel barnehagelærere
(Master thesis, 2015)Det er i dag en stor mangel på barnehagelærere ut fra barnehagelovens krav om pedagogisk bemanning. På tross av dette er det en rekke barnehager som overoppfyller dagens lovkrav og har rundt 50 prosent barnehagelærere. I ... -
Tilvenning - En teoretisk og empirisk utforsking av fenomenet tilvenning i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med en fortolkende tilnærming, inspirert av fenomenologien. Oppgavens formål er å utforske fenomenet tilvenning i barnehagen gjennom en teoretisk og empirisk utforsking. ... -
Personalkvalitet i barnehagen - Fokusgruppeintervju av styrere
(Master thesis, 2015)I have interviewed day care centre managers about their views of staff quality. My aim is to investigate how managers perceive the impact staff has on the quality of work with children and parents in day care centres. I ... -
Handlende stemmer i skapende møter
(Master thesis, 2015)The Framework Plan for the Tasks and Content for Kindergartens (Kunnskapsdepartementet, 2011) emphasizes kindergartens’ responsibility to facilitate all children’s participation in the classroom community. Despite ... -
Å tenke/skrive/virke med Deleuzes forskjellsfilosofi: -metodologiske eksperimentasjoner i å stillhet(e) med affektive data/skrivninger
(Master thesis, 2015)By using a post-qualitative research approach and a placement within a post-methodology, I in this assignment conduct methodological experimentations. I experiment with both how I approach thinking in relation to research, ... -
”Det kunne vært verre” - En analyse av hvordan begrepet forebygging forstås på småbarnsfeltet
(Master thesis, 2015)This master project is a qualitative study of how the concept of prevention is understood and interpreted in the field of early childhood education. Prevention is a popular term used in many contexts and in many areas, ... -
Arbeid med trygg atmosfære i barnegruppen - En kritisk realistisk observasjonsstudie av personalets arbeidsmåter på en 0-3 års avdeling
(Master thesis, 2015)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk. Oppgaven tar utgangspunkt i barnehagen som en arena med åpne vilkår der man ikke kan forutse hendelser, men derimot gjennom å vise kompleksiteter kan forstå menneskers ... -
Barnehagelærerprofesjonen i og med jakten på «kvalitet» - En Foucault-inspirert analyse
(Master thesis, 2015)In this thesis, I have focused on the early childhood education teacher profession in and with the pursuit of «quality». I have chosen this topic as I experience that the focus on quality has been vast in the recent ...