Browsing LUI - Master i Barnehagekunnskap by Issue Date
Now showing items 21-40 of 173
-
Lek : en refleksjon
(Master thesis, 2011)This study is a try to show how the use of the word play makes problem for the communication between workers in the kindergarten and between adults and children. This study is based on experience from the pedagogic personnel ... -
Demokratiske verdier i barnehagen : pedagogiske idéer i en tekst- og dokumentanalyse
(Master thesis, 2011)I denne masteroppgaven søkes den pedagogiske tenknings relevans for å fremme barns demokratiske verdier i den norske barnehagen. De aktuelle demokratiske verdiene er medvirkning, omsorg, respekt og ansvar. Dette problemfokus ... -
Motstand som medvirkende kraft? En mikroetnografisk studie av meningsskaping og relasjoner mellom 1-3 år gamle barn og voksne i barnehagens på- og avkledningskontekst.
(Master thesis, 2012)Denne oppgaven fokuserer på de yngste barnas muligheter for medvirkning innenfor barnehagens hverdagslige samspills - kontekster. Medvirkningsretten har sin forankring i Lov om barnehager og barnehagens Rammeplan. Min ... -
Så skal mangfoldet blomstre og fargelegge bildet av det norske "vi": Å tenke mangfold om igjen
(Master thesis, 2012)Mangfold er et tema som er i tiden, også politisk sett. Etter terrorangrepet i Oslo og på Utøya 22. juli 2011 har det vært fokus på det mangfoldige Norge. Det er i fra statsministerens tale i Jamaat-moskeen jeg har hentet ... -
Lesninger av danning i barnehagen : en undersøkelse av barns subjektivitetsprosesser med diffraksjon og territorier som analysemetode
(Master thesis, 2012)In this study, different theoretical approaches are used to explore their potential analytical possibilities when bildung is the topic. The study is based on the new object clause which introduces the concept of bildung. ... -
Does childcare make children more stressed? : a meta-analysis of the effects of childcare on children’s cortisol levels
(Master thesis, 2012)Prior research has indicated that being in childcare causes children to be stressed. However, research on the effect of childcare on children’s stress levels, as measured by the hormone cortisol, has yielded inconsistent ... -
Evnerike barn i barnehagen
(Master thesis, 2012)As I see it, the theme of gifted children is neglected in Norwegian kindergartens. This Master’s dissertation points at the dominant attitudes towards that we are all as equal and able. It highlights how gifted children ... -
Barnerom : hvordan bruker noen av de yngste barna fysiske rom i barnehagen?
(Master thesis, 2012)Dette er en master oppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo, Norge. Jeg har valgt å kalle den Barnerom, basert på temaet for oppgaven som er: Hvordan bruker de yngste barna det fysiske rom i barnehagen? Temaet ... -
Departementet vil... : diskursanalyse av et utsnitt av språkkartleggingsdebatten, med kritiske blikk mot et mulig spenningsfelt mellom førskolelærere og Kunnskapsdepartementet
(Master thesis, 2012)In 2009 the government message 41 (KD, 2008-2009) came out with the title: Quality in the Kindergarten. The government message proposed new conditions for the kindergarten, as to: give offer to map children`s language ... -
I barnehagen skal vi snakke norsk! : et postkolonialt blikk på dikotomier i en «flerkulturell» barnehage. En etnografisk undersøkelse.
(Master thesis, 2012)Dette er en masteravhandling fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Etter å ha sett en reportasje om det «multikulturelle» Groruddalen i Oslo (NRK, 2010) satte meg på idéen til denne avhandlingen. Denne reportasjen fikk meg ... -
Hvilke muligheter har de yngste barna til å tre frem som subjekter i møte med utøvende musiker i barnehagen? : en studie med et fenomenologisk blikk og med teorier om relasjoner og estetiske uttrykksformer, på gylne musikkmøter i barnehagen
(Master thesis, 2012)This study discuss how the children aged 1 – 2 years can be seen and appear as subjects in dialogue with a performing musician in kindergarten. I have a perspective that leans on phenomenological theories and theories ... -
"Det er jo ungen som står i midten" -"Lala", 9 år : nokre krysskulturelle born si retrospektive oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage
(Master thesis, 2013)Denne oppgåva vart til på bakgrunn av mi aukande interesse for krysskulturelle born sin kvardag i norske barnehagar. Fyrst og fremst ynskte eg å få innblikk i borna si eiga oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage. ... -
Lek og voksenrollen: En studie om barns lek og de voksnes involvering
(Master thesis, 2013)This is a qualitative research paper on children’s play and the adult’s role in children’s play. The method used is focus group interviews with the preschool teachers in four different kindergartens, in three different ... -
”Jeg ville bestemme alt som går an” : en intervjuundersøkelse om et utvalg barns syn på ”den gode barnehagen”
(Master thesis, 2013)This paper is based on a qualitative interview with six children at the age of 4-6 years old, from two different kindergartens. My purpose with this study is to let the children’s own voices be heard in the debate about ... -
Pedagogiske posisjoneringer : fire førskolelæreres intensjoner og handlinger i det pedagogiske arbeidet med femåringene i barnehagen – en beskrivende og fortolkende studie
(Master thesis, 2013)Formålet med denne oppgaven har vært å søke nye forståelser av fire førskolelæreres posisjoneringer i det pedagogiske arbeidet med femåringene i barnehagen. Med utgangspunkt i det jeg fremlegger som debatten rundt barnehagens ... -
Foreldreperspektiver på barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart
(Master thesis, 2013-05)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Hovedtema for oppgaven er: Hvordan forstår noen foreldre barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart (0-3 år)? Hvilke ... -
Rom for de yngste - en mikroetnografisk undersøkelse om de yngste barnas bruk av det fysiske miljøet i en barnehage
(Master thesis, 2013-05)In this thesis I have observed the youngest children and their use of the physical environment in one kindergarten. The kindergarten is organized with bases, which means that most of the rooms are viewed as common area. ... -
Kartlegging for tidlig læring og utvikling - Dokumentanalyse av Oslostandard for systematisk oppfølging av barns språkutvikling
(Master thesis, 2014)Mapping for early learning and development – A document analysis of Oslo Standard for Systematic Following of Children’s Language Development Research question for this thesis is; Which view of mapping, learning and ... -
"Jeg tenker ikke over det til vanlig, vet du…" En mikroetnografisk undersøkelse av personalets tanker, refleksjoner og holdninger omkring sine interaksjoner med de yngste i barnehagen
(Master thesis, 2014)De yngste barna har i de senere år markert seg i barnehagefeltet på lik linje med større barn (Statistisk Sentralbyrå, 2012a). Statistikken viser at også de yngste er i barnehagen hver dag og tilbringer store deler av dagen ... -
Motstand på ei småbarnsavdeling i eit etisk og demokratisk perspektiv
(Master thesis, 2014)The topic of this master’s thesis is: “Children’s resistance as participation,” seen in light of perspectives from radical democracy theory and the ethical philosophy of Levinas. I investigate how these theories can ...