• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I barnehagen skal vi snakke norsk! : et postkolonialt blikk på dikotomier i en «flerkulturell» barnehage. En etnografisk undersøkelse.

Belseth, Kjartan Andersen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Belseth_Kjartan.pdf (1.725Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1318
Utgivelsesdato
2012
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • LUI - Master i Barnehagekunnskap [141]
Sammendrag
Dette er en masteravhandling fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Etter å ha sett en reportasje

om det «multikulturelle» Groruddalen i Oslo (NRK, 2010) satte meg på idéen til denne

avhandlingen. Denne reportasjen fikk meg til å tenke over at dikotomier som «vi/de andre»,

og «majoritet/minoritet» fortsatt eksisterer i vårt samfunn. Etter å ha benyttet Camilla

Andersens masteravhandling fra 2002 Verden i barnehagen som inspirasjonskilde ville jeg ut

og gjøre en undersøkelse i en barnehage i Oslo. Jeg ville undersøke hvordan barn med ulik

kulturell, språklig og etnisk bakgrunn ble gitt muligheter til å fremtre som meningsbærende

subjekter i barnehagehverdagen.

I avhandlingen blir det benyttet poststrukturelle og postkoloniale perspektiver, inspirert av

arbeidene til Cannella (1997, 2002, 2005), Cannella & Viruru (2002, 2004), Viruru (2001,

2002, 2005), og Viruru & Cannella (2001). Som Viruru (2001, 2002, 2005) og Andersen

(2002) har jeg kombinert disse teoriene med etnografi som min forskningsmetode.

Jeg tilbrakte ca. to måneder (10 ganger) i en barnehage, og observerte og deltok sammen med

barn med ulik kulturell, språklig og etnisk bakgrunn. I feltarbeidet benyttet jeg feltdagbok.

Datamaterialet i denne avhandlingen er hendelser fra feltdagboka, transkripsjon av

samtaleintervju med tre fra personalet, samt barnehagens årsplan. Ved å benytte

poststrukturelle og postkoloniale perspektiver til å dekonstruere mine «funn» søker jeg å

avdekke diskurser og dikotome konstruksjoner som kan være en del av en koloniserende

praksis. Kritisk refleksjon kan tilby alternative veier mot en ikke-koloniserende praksis, og

ved å stille seg kritiske spørsmål til egen praksis kan kanskje alle barn få mulighet til å

fremtre som meningsbærende subjekter.
 
This is a Master’s dissertation from Oslo and Akershus University College. Watching a report

on the news about a «multicultural» area in Oslo (NRK, 2010) made me explore and re-think

two dichotomies that still may exist in the community and Kindergartens. These dichotomies

are «we/the others» and «majority/minority». After getting inspiration by reading Camilla

Andersen’s Master’s dissertation from 2002 The World in the Kindergarten (my translation), I

wanted to undergo a research project in a Kindergarten in Oslo. I wanted to research how

children with diverse backgrounds were given opportunities to act as meaningful subjects in

their daily life in the Kindergarten.

This dissertation is following poststructural and postcolonial perspectives, inspired by the

works of Cannella (1997, 2002, 2005), Cannella & Viruru (2002, 2004), Viruru (2001, 2002,

2005) and Viruru & Cannella (2001). Like Viruru (2001, 2002, 2005) and Andersen (2002), I

have combined these theories with ethnography as my research methodology.

I spent about two months (ten times) in a Kindergarten, observing and participating with

children with different cultural-, language- and ethnic backgrounds, using field notes. By

using poststructural and postcolonial theory to deconstruct my findings I seek to uncover

discourses and dichotomous constructions that may be part of a colonizing practice. Critical

reflection can provide alternative ways to work towards a de-colonizing practice, and by

asking self-critical questions about one’s own practice, opportunities to act as meaningful

subjects may be offered all children.
 
Beskrivelse
Master i barnehagepedagogikk
Utgiver
Høgskolen i Oslo og Akershus

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit