Blar i SPS - PhD in the Study of Professions på tittel
Viser treff 7-26 av 37
-
Helsepersonells kompetansebehov i møte med etniske minoritetspasienter
(Skriftserien Avhandling;2, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2017)Temaet for denne avhandlingen er helsepersonells kulturelle kompetanse. Hovedhensikten er å undersøke hvilke kompetansebehov helsepersonell har ved pleie og behandling av pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn. Bakgrunnen ... -
Hybrid educators in teacher education: A study of their epistemic boundary work
(OsloMet Avhandling 2022;Nr 18, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)This article-based thesis investigates the epistemic characteristics of hybrid educators’ boundary work in the context of Norwegian teacher education. With employment both as schoolteachers and educators, hybrid educators ... -
Interrupted careers. A study of social divisions in long-term sickness absence and work attrition
(OsloMet Avhandling 2019;Nr. 20, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2019)This dissertation examines social divisions in long-term sickness absence and work attrition. It examines whether and how these career interruptions are associated with individuals’ positions in the division of labor and ... -
Journalistikkens autoritet. Yrkesideologi og autoritetsmarkering i norsk journalistikk 1954-2014
(Peer reviewed; Doctoral thesis, 2015)Temaet i avhandlingen er norske journalisters autoritetsmarkeringer, slik de kommer til uttrykk i de fire store norske journalistprisene som er delt ut i perioden 1954–2014. Avhandlingen gir en samlet framstilling og ... -
The knowing body and a body of knowledge: an ethnographic study of professional knowledge in use in clinical nursing
(OsloMet Avhandling 2022;Nr 2, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)This thesis is an ethnographic study of nursing knowledge from the perspective of its use, exploring how professional knowledge evolves in work by taking clinical cancer nursing as its case. Cancer nursing requires a complex ... -
Knowledge and ambiguity. How GPs manage tensions between systemic biomedical ideals and medically unexplained symptoms
(OsloMet Avhandling;2019, nr 14, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2019)This thesis is a sociological exploration of the management of ambiguity in medical work, and of the relationship between knowledge and ambiguity in that regard. As its case, it takes the management of ‘medically unexplained ... -
Like lærere leker best. Om lærerspesialistenes rolle i skolen og profesjonen
(OsloMet Avhandling;2021 nr 32, Doctoral thesis, 2023)Denne artikkelbaserte avhandlingen handler om de norske lærerspesialistene, og hvordan deres rolle formes i samspillet mellom skole og profesjon. Internasjonalt har de siste tiårene vært preget av økende satsing på ... -
Lojalitet og profesjonell standard. En studie av mellomledere i politiet
(Skriftserien avhandling;(5), Peer reviewed; Doctoral thesis, 2015)Lojalitet og profesjonell standard – En studie av mellomledere i politiet Hvordan oppfatter og håndterer mellomledere i politiet de ofte motstridende forventningene om lojalitet, og hvordan forholder disse forventningene ... -
Making the ship work: An ethnography of maritime labour in global shipping
(OsloMet Avhandling;2023 nr 10, Doctoral thesis, 2023)This dissertation is an anthropological study of the organisation of maritime work and life among seafarers in different parts of the world. It discusses the labour experiences of seafarers, whose everyday work within a ... -
Meningsfulle sammenhenger. En studie av sammenhenger mellom læring på ulike arenaer og utvikling av ulike aspekter ved profesjonell kompetanse hos studenter i sykepleier-, lærer- og sosialarbeiderutdanningene
(HiOA Avhandling;4, Peer reviewed; Doctoral thesis, 2014)I denne avhandlingen studerer jeg kompetanseutvikling hos studenter i sykepleier-, lærer- og sosialarbeiderutdanningene. Avhandlingen behandler to temaer samtidig. Det første temaet handler om læring og faktorer av betydning ... -
Natural nurses, skilful sailors. Gender non-traditional choices of education in Norway
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 24, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Norway is ranked as one of the most gender-equal countries in the world. Yet, Norway has, like most countries, a gender divided labour market. How does this division of work affect young men and women’s interest in and ... -
Norske studenters vurdering av utdanning i utlandet
(UNIPED;volume 40, issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-16)Mange norske studenter tar utdanningen i utlandet. Fra utdanningspolitisk hold er kvalitetshensyn det fremste argumentet for å tilrettelegge for internasjonal studentmobilitet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan ... -
The occupational context of activation work: the relative role of educational and workplace qualification and socialisation
(OsloMet Avhandling 2020;Nr 30, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)Activation policies, understood as mandatory activation of clients outside the labour market, have affected citizens’ lives and altered the frontline work in welfare offices dramatically. In effect, there are new ... -
Organisasjonens betydning for sosialarbeideres vurderinger
(Skriftserien avhandling;(8), Peer reviewed; Doctoral thesis, 2015)Hvilken betydning har det for ungdom med barnevernsbakgrunn om de får oppfølging fra barneverntjenesten eller sosialtjenesten som del av NAV etter fylte 18 år? Temaet for avhandlingen er sosialarbeideres vurderinger om ... -
Overgangen fra fagarbeider til yrkesfaglærer. Yrkesfaglærerutdanning som overgangsarena fra ett yrke til et annet
(OsloMet Avhandling 2021;Nr 16, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I denne avhandlingen studerer jeg hva som kjennetegner utdanning som overgang fra fagarbeid til lærerarbeid. Når stadig flere velger å bytte karriere i løpet av voksenlivet oppstår det nye studentgrupper i høyere utdanning, ... -
Principals’ positioning of teacher specialists: between sensitivity, coaching, and dedication
(International Journal of Leadership in Education;, Peer reviewed; Journal article, 2020-03-17)This study investigates how principals position specialized teachers (i.e., teachers with expertise in a specific area who are assigned to build the capacity of teachers through professional development) and how these ... -
Profesjonalitet under press? Ein studie av førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og arbeidsdelinga med assistentane
(Skriftserien avhandling;(2), Peer reviewed; Doctoral thesis, 2014)Denne avhandlinga handlar om førskulelærarar si meistring av rolla i lys av kvalifiseringa til yrket og samarbeidet med assistentane. Førskulelærarane arbeider i eit felt som er statleg regulert, men der mange av ... -
Professional Boundaries. The Case of Childcare Workers in Norway PhD
(Skriftserien avhandling;(3), Peer reviewed; Doctoral thesis, 2014)This thesis explores professionalism among Norwegian daycare workers by two questions: 1) Do the attitudes of daycare workers express boundaries of professionalism? 2) Are there divisions of work among daycare workers ... -
Professionalism among novice teachers. How they think, act, cope and perceive knowledge.
(HiOA Avhandling;, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2013)Lærere er svært viktige for barns oppdragelse og sosialisering inn i samfunnet. De underviser og bedømmer våre fremtidige samfunnsborgere, og lærernes kompetanse, evner og ferdigheter har en klar effekt på barns ... -
The promise of trust - An inquiry into the legal design of coercive decision-making in Norway
(HiOA Avhandling;2012: 5, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2012)The thesis investigates if the state coercively remove children from parents according to human rights, i.e. Convention on the Rights of the Child. Through an historical analysis, it becomes established that trustworthy ...