Norske studenters vurdering av utdanning i utlandet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2021-06-16Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Mange norske studenter tar utdanningen i utlandet. Fra utdanningspolitisk hold er kvalitetshensyn det fremste argumentet for å tilrettelegge for internasjonal studentmobilitet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan studenter som tar en hel grad i utlandet, vurderer ulike aspekter ved kvaliteten på utdanningen, basert på en undersøkelse med mer enn 5000 respondenter. Helhetsvurderingene er i hovedsak svært positive, men det er betydelige variasjoner mellom studieregion og fagfelt. Mest fornøyde er de som studerer i Nord-Amerika og på de britiske øyer, og minst fornøyde er de som studerer i Øst-Europa og i ikke-vestlige land. Det er særlig pedagogisk kvalitet og infrastruktur studentene i Øst-Europa er mindre fornøyde med. Når det gjelder fag, er det de som studerer kunst, arkitektur og psykologi som er mest fornøyde med utdanningen. Variasjoner i grad av tilfredshet kan gjenspeile kvalitetsforskjeller, men også ulikhet i forventninger, tilpasning og motivasjon. De fleste utenlandsstudentene vurderer utdanningen mer positivt enn studenter i Norge, og en av årsakene til dette er at utenlandsstudentene utgjør en selektert gruppe med hensyn til studiemotivasjon. Many Norwegians undertake higher education abroad. From a policy perspective, quality is the main argument for facilitating international student mobility. In this article we investigate how Norwegian students pursuing a full degree abroad assess the quality of the education, based on a survey with more than 5000 respondents. Overall assessments are very positive, but substantial variations between different regions exist. Students in North America, in the British Isles and in Nordic countries are highly satisfied. Students in Eastern Europe is less satisfied, due to poor rating of pedagogical aspects and infrastructure. Students in non-Western countries are also less satisfied. Variations in student satisfaction reflect perceived differences in quality, but also features of the students, like GPA, social network and motivation. The majority of Norwegian students abroad are more satisfied with their education compared to students in Norway, which is related to that mobile students constitute a select group regarding motivation for studies.