Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWiers-Jenssen, Jannecke
dc.date.accessioned2021-06-24T13:10:40Z
dc.date.available2021-06-24T13:10:40Z
dc.date.created2021-06-18T14:59:30Z
dc.date.issued2021-06-16
dc.identifier.citationUNIPED. 2021, 44 (2), 130-145).en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761185
dc.description.abstractMange norske studenter tar utdanningen i utlandet. Fra utdanningspolitisk hold er kvalitetshensyn det fremste argumentet for å tilrettelegge for internasjonal studentmobilitet. I denne artikkelen undersøker vi hvordan studenter som tar en hel grad i utlandet, vurderer ulike aspekter ved kvaliteten på utdanningen, basert på en undersøkelse med mer enn 5000 respondenter. Helhetsvurderingene er i hovedsak svært positive, men det er betydelige variasjoner mellom studieregion og fagfelt. Mest fornøyde er de som studerer i Nord-Amerika og på de britiske øyer, og minst fornøyde er de som studerer i Øst-Europa og i ikke-vestlige land. Det er særlig pedagogisk kvalitet og infrastruktur studentene i Øst-Europa er mindre fornøyde med. Når det gjelder fag, er det de som studerer kunst, arkitektur og psykologi som er mest fornøyde med utdanningen. Variasjoner i grad av tilfredshet kan gjenspeile kvalitetsforskjeller, men også ulikhet i forventninger, tilpasning og motivasjon. De fleste utenlandsstudentene vurderer utdanningen mer positivt enn studenter i Norge, og en av årsakene til dette er at utenlandsstudentene utgjør en selektert gruppe med hensyn til studiemotivasjon.en_US
dc.description.abstractMany Norwegians undertake higher education abroad. From a policy perspective, quality is the main argument for facilitating international student mobility. In this article we investigate how Norwegian students pursuing a full degree abroad assess the quality of the education, based on a survey with more than 5000 respondents. Overall assessments are very positive, but substantial variations between different regions exist. Students in North America, in the British Isles and in Nordic countries are highly satisfied. Students in Eastern Europe is less satisfied, due to poor rating of pedagogical aspects and infrastructure. Students in non-Western countries are also less satisfied. Variations in student satisfaction reflect perceived differences in quality, but also features of the students, like GPA, social network and motivation. The majority of Norwegian students abroad are more satisfied with their education compared to students in Norway, which is related to that mobile students constitute a select group regarding motivation for studies.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesUNIPED;volume 40, issue 2
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectInternasjonal studentmobiliteten_US
dc.subjectStudenttilfredsheten_US
dc.subjectUtenlandsstudenteren_US
dc.subjectKvaliteteren_US
dc.subjectInternational student mobilityen_US
dc.subjectStudent satisfactionsen_US
dc.subjectStudy abroaden_US
dc.subjectQualitiesen_US
dc.titleNorske studenters vurdering av utdanning i utlandeten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Author(s).en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-02-05
dc.identifier.cristin1916799
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.volume44en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber130-145en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal