• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Senter for profesjonsforskning (SPS)
  • SPS - PhD in the Study of Professions
  • View Item
  •   Home
  • Senter for profesjonsforskning (SPS)
  • SPS - PhD in the Study of Professions
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lojalitet og profesjonell standard. En studie av mellomledere i politiet

Valland, Tatanya Ducran
Peer reviewed, Doctoral thesis
C c- b y- s a
Thumbnail
View/Open
A-15-5-Valland-SPS.pdf (7.532Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/2916
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • SPS - PhD in the Study of Professions [45]
Abstract
Lojalitet og profesjonell standard – En studie av mellomledere i politiet

Hvordan oppfatter og håndterer mellomledere i politiet de ofte motstridende forventningene

om lojalitet, og hvordan forholder disse forventningene seg til mellomledernes forståelse av

profesjonell standard?

Ledelse, beslutningsprosesser og medarbeidernes status er i liten grad behandlet i

politisosiologien. Ved bruk av politisosiologi, normativ teori om lojalitetens status, teori om

forholdet mellom profesjoner og organisasjoner undersøker jeg mellomledernes

operasjonalisering av lederrollen, håndtering av rolleforventninger og refleksjon rundt

praksisavveininger knyttet til å opprettholde en god tjeneste. Denne etnografiske studien

består av feltarbeid ved et politidistrikt i fem måneder, ledelsesstudie ved Politihøgskolen

over åtte måneder, samt dybdeintervjuer og en survey-undersøkelse.

Hvordan mellomledere i politiet håndterer forventninger om lojalitet med hensyn til

profesjonell standard, har jeg satt i sammenheng med virksomhetens arbeidsoppgaver og

struktur. En av deres hovedoppgaver var å tilrettelegge for «det gode politiarbeidet».

Frustrasjon over å reduseres til en reaktiv etat var påtakelig. «Vakt & beredskap» er et

minimum som ligger under det som er ønsket profesjonell standard for polititjenesten. At

personalomsorg og sikkerhet vektlegges, spesielt med hensyn til profesjonell risikohåndtering

og kontroll, er en av flere innganger til å forstå hva profesjonell standard betyr i praksis.

Undertematisert i denne sammenhengen er frykten for feil. Lojalitet er ikke bare en uuttalt

sosial forventning, men er også formalisert gjennom et regelverk som skal være styrende for

virksomheten. Det jeg vil betegne som en minimumslojalitet – å holde seg innenfor instruks

og regelverk (lydighet) - kan ses i kontrast til en aktiv innsats ved å jobbe for de felles mål og

det man oppfatter som forventninger. Skillet er betydelig, ikke minst for hvor aktive roller

mellomledere har i beslutningsprosessen.

En del av ledernes rolle er å sørge for at eget fagområde prioriteres fordi det interne arbeidet i

politiorganisasjonen tidvis er preget av sektortenkning, noe som spesielt synliggjøres under

omkamper og skyving. Ved skyving, hvor saksbehandlingen av straffesaker forflyttes fra én

driftsenhet eller seksjon til en annen uten gode faglige begrunnelser, blir aktørenes motiv

trukket i tvil. Fenomenet er ikke i samsvar med samhandlingens ideal, men et utslag av

sektorisering hvor det lille fellesskapet prioriteres av ledere over det store fellesskapet.

􀀃

􀀃

Det ligger en spenning mellom respekten for den suverene lederen, forpliktelsen til

ledelsesfellesskapet og inkludering i beslutningsprosessen. Lojalitetsforventningene

signaliseres, både under ordinære situasjoner som ansettelsesintervju, og under særskilte

hendelser som Politikonflikten. Politikonflikten tjener som illustrasjon av hva som skjer når

lojaliteten settes på prøve og fagforeningen utfordrer ledelsens lydighetsideal: Parallelle

lojalitetssystemer er i konflikt med hverandre. Der «jeg vil, du skal»-ledelsen forutsetter

absolutt etterfølgelse, preges hverdagen ellers av den autonome profesjonsutøveren som selv

gis makt til å definere sine profesjonelle arbeidsoppgaver. Disiplinen som forutsettes for å

gjennomføre koordinert samhandling i forbindelse med aksjoner som razzia eller i

forbindelser med trafikkulykker og ran, fungerer ikke i en sammenheng hvor det er

diskusjoner om utviklingen av organisasjonen over tid. Det er et avvik mellom idealene og

realitetene: Kunnskapsmedarbeideren har en institusjonalisert rolle gjennom medvirkning,

som skal innlemmes i prosesser og utvikle «eierskap», men blir brysom når det stilles

spørsmål ved grunnlag for endringer.

Ledernes forventning om det jeg beskriver som «prosesslojalitet», erstattes delvis med ønske

om «beslutningslojalitet», selv om det går på bekostning av eierskapet til prosessene. Lojalitet

er deltakelse i prosesser, også når det er uenighet om hva som er best for

organisasjonen. Deltakelse i prosesser kan innebære redefinering av spilleregler, også i form

av omkamper utført av ulydige ledere. Spørsmålet er hvem som skal avgjøre hva som har

verdi i tjenesteutførelsen, og hvilke midler som er de beste for å nå målene. Kunnskap om

idealer er ikke det samme som å omsette det i praksis, men lederne gjenkjenner det når det

spiller seg ut: Den fremste honnørbetegnelse, hel ved, er forbeholdt de få lederne som

personifiserer den profesjonelle standarden.

Mellomlederen i et politibyråkrati settes i politisosiologien i liten grad i sammenheng med de

organisasjonsinterne betingelsene for profesjonsutøving. Lojalitetsforventninger og

politifaglige diskusjoner handler om en internpolitisk kamp, et spørsmål om både jurisdiksjon

og ressurskamp. Idealet er at de ulike aktørene, spesialisert etter funksjon og fagområde, skal

forenes til felles innsats. Systemet forutsettes å fungere som et profesjonsbyråkrati, men

politiets styringsverktøy (PSV) og målene som trafikktall og kort saksbehandlingstid peker

mer i retning av et maskinbyråkrati (Graner og Kronkvist, 2014).
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus
Series
Skriftserien avhandling;(5)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit