Blar i Senter for profesjonsforskning (SPS) på tittel
Viser treff 359-378 av 462
-
Social inequality in completion rates in higher education: Heterogeneity in educational fields
(Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Social representations of gender and their influence in Supported Employment: employment specialists’ experiences in Sweden
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Purpose: Gender differences have been found in the outcomes of vocational rehabilitation (VR) and in Supported Employment (SE), therefore, the purpose of this study was to explore employment specialists’ (ES) social ... -
Socioeconomic differences in the long-term effects of teacher absence on student outcomes
(Peer reviewed; Journal article, 2023)School teachers’ sickness absence has been shown to affect student achievement in the short run. However, we know little about whether socioeconomic backgrounds may compensate for reductions in instructional quality and ... -
Som å ta av seg verktøybeltet: Kontraster og metaforer i overgangen fra fagarbeid til yrkesfaglærerutdanning
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;Vol. 10 No. 2 (2020): Volume 10, Issue 2, Peer reviewed; Journal article, 2020-05-12)This article explores the transition from work to higher education and how vocational teacher students talk about the transition from occupational work to vocational teacher education. Previous research has identified ... -
Sosial kapital og grensedragninger på «vestkantens østkant» – sosial blandingspolitikk i en norsk kontekst
(Nordic Journal of Urban Studies;Volume 1, No. 1-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-30)En av ideene bak sosial blandingspolitikk er at individer som bor i samme nabolag, danner nettverk og sosiale relasjoner på tvers av klasse og etnisitet. Antagelsen er at personer fra lavere klasser og/eller med ... -
Sosialfaglig kompetanse : En analyse av arbeidsrapporter fra BSVutdanningene
(Småskrift 2014;nr. 2, Research report, 2014)Formålet med denne rapporten er å sammenstille og gi en tolkning av hva 13 arbeidsgrupper ved ulike universiteter og høgskoler mener er felles kompetanse i utdanningene sosialt arbeid, barnevernspedagog og vernepleie ( ... -
Sosialpedagogikk og sosialt arbeid i Danmark og Norge
(Gjallerhorn;(19), Journal article; Peer reviewed, 2014)Forholdet mellom sosialt arbeid og sosialpedagogikk er omstridt (Lyons og Huegler 2012). Dette har dels sammenheng med hva begrepene viser til, og dels at begrepene også er knyttet til utdanninger og yrkesgrupper med ... -
Spenninger som påvirker styring og ledelse fra førstelinjeledere i Nav
(Fontene forskning;2/2020 • Årgang 13, Journal article; Peer reviewed, 2020)Studien presenterer tre spenninger som påvirker førstelinjelederes mulighet til å utøve styring og ledelse i Nav. Spenningene er identifisert gjennom en litteraturgjennomgang av publikasjoner som beskriver styring og ... -
Stability and change in disease prestige: A comparative analysis of three surveys spanning a quarter of a century
(Social Science and Medicine;Volume 180, Journal article; Peer reviewed, 2017-05)In this paper, we present a comparative analysis of three survey studies of disease prestige in medical culture. The studies were conducted in 1990, 2002 and 2014 using the same research design. In each of the three rounds, ... -
The standard school-ready child: the social organization of ‘school-readiness’
(British Journal of Sociology of Education; Volume 43, 2022 - Issue 5, Peer reviewed; Journal article, 2022)This article offers new insights into our understanding of the formation, textual mediation, and reproduction of perceptions of children’s ‘school readiness’ in kindergarten and its consequences for teachers’ assessment ... -
Statleg ingeniørkunst. Ingeniørane og etableringa av statlege industriselskap i Noreg, 1945–1949
(Peer reviewed; Chapter, 2016) -
Stor oppslutning om at likestillingen bør føres videre, men unge menn er mer skeptiske enn andre
(Notat – Institutt for samfunnsforskning;, Research report, 2024)Dette notatet undersøker befolkningens generelle oppslutning om likestilling, basert på et spørsmål om hvorvidt man mener at likestillingen mellom kvinner og menn bør føres videre, er ført langt nok, eller er ført for ... -
Stor uenighet om kjønnskvotering i bedriftsstyrer
(Notat – Institutt for samfunnsforskning;, Research report, 2024)Dette notatet undersøker befolkningens holdninger til kjønnskvotering i bedriftsstyrer basert på data fra CORE Survey 2022 – Likestillingsundersøkelsen. Resultatene viser at det er betydelig uenighet om dette spørsmålet. ... -
Stratification in the medical profession: non-western physicians in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2013-04)Previous studies of internal stratification in medicine suggest that non-White foreign-trained physicians fill the bottom level of the specialist hierarchy. However, in this study we use administrative registers for majority ... -
Structural and Institutional Invariance in Professions and Professionalism
(SPS arbeidsnotat;nr. 7, Working paper, 2008)Received wisdom in the sociology of professions revolves around two assumptions. First, professions cannot be distinguished either analytically or empirically from other expert occupations and middle-class occupations. ... -
Student engagement in hybrid approaches to teaching in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Prospective benefits of hybrid teaching arrangements have attracted attention of many educational administrators of higher education institutes (HEIs). Hybrid teaching is a teach-ing format in which some ... -
Student Involvement and Learning Outcome in Professional Education in Norway
(;nr. 4, Working paper, 2004)The main purpose of this paper is to test how learning outcome among students in professional education is affected by the background of the students or characteristics of the learning environment of the institution. The ... -
Student teachers`professional learning on and across learning arenas of teacher education
(Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 4 No. 3-4 (2020): Special Issue: Perspectives on teachers’ transdisciplinary professional competence, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-29)Teacher education is supposed to be able to offer student teachers professional learning that will enable them to deal with the academic and social needs they may be confronted with in school. This calls for teacher education ... -
Studentenes vurdering av førskolelærerutdanningen – resultater fra StudData
(SPS arbeidsnotat;nr. 2, Working paper, 2009)I denne rapporten er førskolelærerstudenters vurderinger av førskolelærerutdanningen analysert. Undersøkelsen rapporten bygger på er en spørreskjemaundersøkelse foretatt blant studenter som i 2007 var i sitt tredje studieår. ... -
Studentmedvirkning i DGS Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (DGS)
(Delrapport;4, Report, 2023)Innledning: Til leseren Den gode studentopplevelsen (DGS) representerer en betydelig satsning på utdanningskvalitet ved OsloMet og kjennetegnes av at studentmedvirkning er en integrert del av programdesignet. For det første ...