Studentmedvirkning i DGS Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (DGS)
Omland, Maren; Rudningen, Gudrun; Hermansen, Hege; Simmersholm Mathisen, Maiken Andrea; Mangen, Lisbeth Regine; Ali, Hasan; Bernhoft, Ingerid; Grav, Berit Andrea
Report
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- SPS - Documents [433]
Abstract
Innledning: Til leseren
Den gode studentopplevelsen (DGS) representerer en betydelig satsning på utdanningskvalitet ved
OsloMet og kjennetegnes av at studentmedvirkning er en integrert del av programdesignet. For det
første har det vært en forutsetning for å kunne søke midler i regi av DGS at tiltaks- og prosjektledere
har hatt en plan for involvering av studenter i gjennomføring av tiltaket eller prosjektet. DGS er dermed
basert på en grunnleggende antakelse om at studentmedvirkning vil bidra positivt i videreutvikling av
utdanningskvaliteten ved OsloMet. For det andre er studentinvolvering spesifisert som en kritisk
suksessfaktor på programnivå. I programdirektivet for DGS står det at “involvering av studenter er
programmets viktigste suksessfaktor” (s. 12). Denne vektleggingen av studentmedvirkning både i
gjennomføring av tiltak/prosjekt og på organisatorisk nivå reflekterer et utviklingstrekk som vi finner
igjen både i internasjonal forskning (se kapittel 2) og i norsk politikkutforming. For eksempel har
utlysninger i regi av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-Dir) studentmedvirkning
som et vurderingskriterium når midler skal fordeles til videreutvikling av utdanningskvalitet. For det
tredje har DGS hatt en egen studentgruppe tilknyttet programkontoret, og studenter har vært med på
å vurdere hvilke tiltak og prosjekt som skal finansieres gjennom DGS. Til sist har det også vært mulig
for studenter selv å søke midler til tiltak og prosjekt. Seks studentledete søknader ble sendt inn i løpet
av programperioden, hvorav to fikk tildelt midler. DGS representerer dermed den første
institusjonsovergripende satsingen på utdanningskvalitet ved OsloMet der studentmedvirkning er så
tydelig vektlagt i programdesignet. Programmet består av et relativt stort antall tiltak og prosjekt ved
samtlige fakulteter og i fellesadministrasjonen. Et hovedformål med denne rapporten er å presentere
erfaringer med studentmedvirkning i utvalgte tiltak og prosjekt gjennomført i regi av DGS.