Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOmland, Maren
dc.contributor.authorRudningen, Gudrun
dc.contributor.authorHermansen, Hege
dc.contributor.authorSimmersholm Mathisen, Maiken Andrea
dc.contributor.authorMangen, Lisbeth Regine
dc.contributor.authorAli, Hasan
dc.contributor.authorBernhoft, Ingerid
dc.contributor.authorGrav, Berit Andrea
dc.date.accessioned2024-01-15T14:25:33Z
dc.date.available2024-01-15T14:25:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3111586
dc.description.abstractInnledning: Til leseren Den gode studentopplevelsen (DGS) representerer en betydelig satsning på utdanningskvalitet ved OsloMet og kjennetegnes av at studentmedvirkning er en integrert del av programdesignet. For det første har det vært en forutsetning for å kunne søke midler i regi av DGS at tiltaks- og prosjektledere har hatt en plan for involvering av studenter i gjennomføring av tiltaket eller prosjektet. DGS er dermed basert på en grunnleggende antakelse om at studentmedvirkning vil bidra positivt i videreutvikling av utdanningskvaliteten ved OsloMet. For det andre er studentinvolvering spesifisert som en kritisk suksessfaktor på programnivå. I programdirektivet for DGS står det at “involvering av studenter er programmets viktigste suksessfaktor” (s. 12). Denne vektleggingen av studentmedvirkning både i gjennomføring av tiltak/prosjekt og på organisatorisk nivå reflekterer et utviklingstrekk som vi finner igjen både i internasjonal forskning (se kapittel 2) og i norsk politikkutforming. For eksempel har utlysninger i regi av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-Dir) studentmedvirkning som et vurderingskriterium når midler skal fordeles til videreutvikling av utdanningskvalitet. For det tredje har DGS hatt en egen studentgruppe tilknyttet programkontoret, og studenter har vært med på å vurdere hvilke tiltak og prosjekt som skal finansieres gjennom DGS. Til sist har det også vært mulig for studenter selv å søke midler til tiltak og prosjekt. Seks studentledete søknader ble sendt inn i løpet av programperioden, hvorav to fikk tildelt midler. DGS representerer dermed den første institusjonsovergripende satsingen på utdanningskvalitet ved OsloMet der studentmedvirkning er så tydelig vektlagt i programdesignet. Programmet består av et relativt stort antall tiltak og prosjekt ved samtlige fakulteter og i fellesadministrasjonen. Et hovedformål med denne rapporten er å presentere erfaringer med studentmedvirkning i utvalgte tiltak og prosjekt gjennomført i regi av DGS.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesDelrapport;4
dc.subjectDen gode studentopplevelsenen_US
dc.subjectStudentmedvirkningen_US
dc.titleStudentmedvirkning i DGS Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (DGS)en_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel