Sosialpedagogikk og sosialt arbeid i Danmark og Norge
Journal article, Peer reviewed

View/ Open
URI
http://www.viauc.dk/udvikling-og-forskning/enhed-for-professionsforskning/Documents/Gjallerhorn/nr-19/kapitel-4-sosialpedagogikk-og-sosialt-arbeid.pdfhttps://hdl.handle.net/10642/2447
Date
2014Metadata
Show full item recordCollections
- SPS - Documents [456]
Original version
Messel, J. & Terum, L. I. (2014). Sosialpedagogikk og sosialt arbeid i Danmark og Norge. Gjallerhorn, (19)Abstract
Forholdet mellom sosialt arbeid og sosialpedagogikk
er omstridt (Lyons og Huegler
2012). Dette har dels sammenheng med
hva begrepene viser til, og dels at begrepene
også er knyttet til utdanninger og yrkesgrupper
med ulik historie og som har
ulike interesser å ivareta. I ett perspektiv
er det stort overlapp i hva begrepene viser
til, i et annet perspektiv har begrepene
ulik opprinnelse og historie. Helt fram
til begynnelsen av 1970-tallet var det i
Danmark og Norge fellestrekkene i utdannings-
og yrkesorganisering som var dominerende,
men de siste 40 årene er forskjellene
mer slående. Forskjellene kan i
større grad knyttes til «sosialpedagogikk»
enn til «sosialt arbeid». I Danmark ble
«socialpædagog» både en yrkesbetegnelse
og en yrkesorganisasjon. Det skjedde
ikke i Norge. I Danmark ble det etter hvert
også en felles sosialpedagogisk utdannelse,
og den representerte bare en av flere
veier til yrkesbetegnelsen «socialpædagog
». I Norge forble det tre yrkesgrupper;
sosionomer, barnevernspedagoger
og vernepleiere, som ble knyttet til tre
spesifikke utdanninger på høyskole-/universitetsnivå.
De siste 40 årene har det
i Norge blitt tatt flere initiativ for å løfte
fram «sosialpedagogikk» som kunnskapsområde,
uten at det kan sies å ha vært
vellykket. I Danmark er sosialpedagogikk
først og fremst betegnelsen på yrkesfeltet
til socialpædagoger. I Norge er sosialpedagog
ingen etablert yrkesbetegnelse
og sosialpedagogikk er ikke noe yrkesfelt.
Det knyttes primært til det teoretiske
grunnlaget for barnevernspedagogenes
yrkesutøvelse. Forståelsen av sosialt
arbeid er derimot noe mer parallell. Det er
både en betegnelse på et fag og et praksisfelt
i begge land. Vi reiser spørsmål om
det likevel er nyanser i måten sosionomer
(N) og socialrådgivere (DK) forstår praksisfeltet
på.