Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på dokumenttype "Chapter"
Viser treff 21-40 av 99
-
Digital skills as a basis for TPCK
(Chapter; Peer reviewed, 2010)Pupils in today's elementary and secondary schools are in need totally different skills than 40 years ago. When they finish school, they must deal with technology-dense communities that are more complex than previously and ... -
Driften i literacy-begrepet - en utfordring for lærerutdanningers fagdidaktikk?
(Peer reviewed; Chapter, 2014) -
Education as language and communication (L & C). A blindness in didactics and curriculum theory.
(Chapter; Peer reviewed, 2021-04-26)This chapter begins with empirical text studies, it is mainly theoretical, focusing on how L&C is amalgamated and how aspects of this 'whole' can be seen as elements in disciplinarities of school subjects and academic ... -
Effective online professional development: A facilitator's perspective
(Chapter; Peer reviewed, 2023)The purpose of this qualitative study is to explore the key elements that contribute to effective online professional development as perceived by facilitators. The research focuses on a specific program aimed at integrating ... -
Elevene, litteraturen og lærebøkene i norsk på ungdomstrinnet
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Hvilket forhold har ungdomsskoleelever til den litteraturen de leser i norskfagets lærebøker? Hvordan fungerer lærebøkene, og hvilke didaktiske utfordringer har lærerne som skal formidle læreboklitteraturen til elevene på ... -
Embodiment. Philosophical considerations of the body in adaptive physical education.
(Chapter; Peer reviewed, 2020-01-30)In this chapter, the concept embodiment is introduced. This is done by taking the perspective of phenomenological philosophy, a school of thought that emphases lived experience and theorizes the body as something more than ... -
Embodying artistic process in art gallery visits
(Chapter; Peer reviewed, 2020-09-03)In this chapter, we explore the ways in which visitors make meaning in art museums. Drawing on sociocultural and embodied perspectives, we explore visitor interactions with artworks in two galleries, the Courtauld Gallery ... -
En sekularistisk skole i et multikulturelt samfunn
(Chapter; Peer reviewed, 2012) -
End-User development goes to school: Collaborative learning with makerspaces in subject areas
(Chapter; Peer reviewed, 2019)Norwegian K-12 curriculum reform for 2020 aims to integrate programming in different subject areas, especially math, natural sciences, arts and crafts, and music. There are challenges and opportunities associated with this ... -
Epistemological and Methodological Challenges in Research Concerning Youth at the Margins
(Chapter; Peer reviewed, 2015) -
Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie
(FoU i praksis;2012, Chapter; Chapter; Peer reviewed, 2013)Norsk skole er opptatt av lesing og leseopplæring, men hva som kjennetegner leseopplæ- ringen i engelsk er derimot uvisst. Det er grunn til å tro at mange ulike faktorer påvirker elevers leseerfaring. I denne artikkelen ... -
Et forsvar for kunstverket – re-romantisering av musikkpedagogisk tenkning
(Utdanningsforskning i musikk – skrifserie fra CERM;Vol. 3, Chapter; Peer reviewed, 2021)Den vestlige klassiske musikkens hegemoni i musikkutdanningene har lenge blitt kritisert i internasjonal musikkpedagogisk litteratur. Estelle Jorgensen sier det slik: The Western classical music tradition has come under ... -
Eventyr på nye veier. Multimodale nyskrivninger av eventyr i skandinavisk samtidslitteratur
(Chapter; Peer reviewed, 2012) -
Feministisk aksjonsforskning i det yrkesfaglige feltet
(Peer reviewed; Chapter, 2017)In classic action research, democratization through broad participation in work organizations’ development work has been thought to take care of minorities and underrepresented groups (Gustavsen et al. 2010). This so-called ... -
Forholdet mellom etterutdanning og skoleutvikling - eksterne fagmiljøer rolle og ansvar
(Chapter; Peer reviewed, 2013)Ansatte i universitet og høgskole har etterutdanning som en av sine arbeidsoppgaver. Etterutdanningen kan være lokalt eller sentralt initiert og den kan være skolebasert eller lokalisert på utdanningsinstitusjonene. ... -
Fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell hvordan opplever tilsatte i barnehagen den nye organisasjonsmodellen?
(FoU i praksis;2012, Chapter; Peer reviewed, 2013-04-22)Omorganisering fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell handler blant annet om nye lederstillinger og ny arbeidsdeling. Problemstillingen som vi ser nærmere på i denne artikkelen er som følger: Hvordan ... -
Free space in action research and in project oriented traineeship
(Chapter; Peer reviewed, 2006) -
Gått ut på dato? Landløftene, Midtøsten-konflikten og jødisk–kristne relasjoner
(Chapter; Peer reviewed, 2013-03)I 2009 ga palestinske kirkeledere ut dokumentet Et sannhetens øyeblikk - Kairos Palestina, et rop til kristne over hele verden, og en bønn om solidaritet med en befolkning som lider under en undertrykkende okkupasjon. ... -
Gjenklang – utforsking av poetiske identitetstekstar og lingvistisk kapital i det fleirkulturelle klasserommet
(Skriveopplæring og skriveforsking;, Chapter; Peer reviewed, 2012-01)Dikt har tidlegare vore sjanger for literacy og frigjerande språkarbeid. I denne artikkelen diskuterer vi om og korleis den poetiske teksten igjen kan ha slike potensial ein spesifikk stad, nemleg i den fleirkulturelle ... -
`Hands on`: A design project for a substainable future
(Chapter; Peer reviewed, 2017)This paper is a contribution to design education for the general public. Primary school teaching students at Oslo and Akershus University College of Applied Sciences (HIOA) have executed design tasks ...