Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie
Chapter, Chapter, Peer reviewed
Published version
Date
2013Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond [Eds.] FoU i praksis 2012: conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012 p. 287-293, Akademika forlag, 2013Abstract
Norsk skole er opptatt av lesing og leseopplæring, men hva som kjennetegner leseopplæ-
ringen i engelsk er derimot uvisst. Det er grunn til å tro at mange ulike faktorer påvirker
elevers leseerfaring. I denne artikkelen velger jeg å drøfte sammenhenger mellom estetiske
læringsformer og elevers leseerfaring. Utgangspunktet for artikkelen er en casestudie der jeg
observerte to klasser i deres arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time
Indian. Det teoretiske fundamentet er «reader-response»-teori. Observasjonene fra casestu-
dien kan tyde på at det er av betydning for elevers leseforståelse og leseopplevelse hvilke
metoder man legger til rette for i forbindelse med lesing. Å lese litteratur med elever og
studenter er alltid like engasjerende. Erfaring fra 14 år som engelsklektor og fem år som
høgskolelektor gir meg grunn til å tro at estetiske læringsformer gir en annen type tekst-
forståelse enn tradisjonell stille- eller høytlesing. Artikkelen drøfter en casestudie der jeg
observerte to klasser i deres arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time
Indian. Problemstillingen for casestudien så vel som for denne artikkelen er: Fremmer este-
tiske læringsformer en estetisk tekstforståelse?