Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 1198-1217 of 2363
-
Kroppsøvingslæreres opplevelse av minoritetselever
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne empiriske studien blir det presentert hvordan kroppsøvingslærere opplever å jobbe med minoritetselever. Dette basert på seks kroppsøvingslærere som har godkjent lærerutdanning/faglærerutdanning, og minst 60 ... -
Kroppsøvingslæreres refleksjoner om kjønnsforskjeller og aktivitetsvalg
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med denne studien har vært å forstå hvilke refleksjoner kroppsøvingslærere gjør seg om kjønn knyttet til aktivitetsinnholdet i faget. Bakgrunnen for studien er blant annet at Stoltenbergutvalget (2019) viser at ... -
Kryssløp og yrkesfaglig opphenting i restaurant- og matfag. -Innertier eller bomskudd?
(Research report, 2018)I hvilken grad har skoleledere i restaurant- og matfag kjennskap til kryssløp og yrkesfaglig opphenting og mener de den nye ordningen er aktuell på egen skole og at de er forberedt på å ta imot elev som ønsker dette tilbudet? -
Kultur som mangfold og enfold i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;3 (2), Journal article; Peer reviewed, 2010)In this article I focus on cultural diversity as it is presented in the Norwegian Framework Plan for the Content and Tasks of Kindergartens. In Norway ’Kindergarten’ refers to any kind of Early Childhood Education and Care ... -
Kulturarv og danning sin rolle i religionsfaget
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven tar for seg danning knyttet til ulike perspektiver på religion og kulturarv i det norske skolefaget KRLE. I oppgaven presenterer jeg ulike danningsteorier som et grunnlag for en analytisk presentasjon og ... -
Kulturelle verktøy i endring – læreres perspektiver på elevers kompetansebehov for deltagelse i det digitale samfunnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å utforske hvilke kompetanser lærere vektlegger som viktige for elevenes deltagelse i det digitale samfunnet. Bakgrunnen for studien er at digitalisering har endret samfunnet ... -
Kulturmøter og kulturkonflikter i norsklærebøker
(Chapter; Peer reviewed, 2017)Artikkelen viser hvordan forfatterne av to norsklærebøker for videregående skole har valgt ulike strategier for å inkludere et flerkulturelt perspektiv i norskfaget. Grip teksten henvender seg til elever med en tradisjonell ... -
Kulturpolitikk og festivaler
(Chapter; Research report, 2023)Denne rapporten drøfter om Kulturrådets tilskuddsordninger til festivaler fungerer etter hensikten som kunst- og kulturpolitisk virkemiddel. Det sentrale spørsmålet vi reiser, er: I hvilken grad og hvordan fører tilskuddet ... -
Kultursyn i BYGGOPP: Strategier, forståelse og praksis
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Organisasjonskulturer har i årtier vært et utviklingsområde innenfor organisasjon og arbeidslivsforskning. Innen organisasjonsforskning, pedagogisk forskning og forskning innenfor helse- og omsorgssektor blir kulturbegrepet ... -
Kunnskapsproblemet og utforsking med ulike metoder: Å lære om vis-a-vis å lære hvordan
(Prismet;Årgang 73, hefte 1-2: Utforsking av religioner og livssyn med ulike metoder, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-22)Hvilken kunnskap skal utforsking med ulike metoder lede til? Som et bidrag til å svare på dette spørsmålet presenterer artikkelen en kunnskapstabell som tilbyr et fagspesifikt språk for å beskrive ulike kunnskapsformer i ... -
Kunnskapssamfunnet og nasjonen - den internasjonale vendingen
(Nytt Norsk Tidsskrift;Nr. 1 / 2022 / Årg. 39, Peer reviewed; Journal article, 2022-03-24)Begrepet «kunnskapssamfunnet» festet seg fra slutten av 1980-årene. Siden den tid har det gitt mål og retning til en internasjonal vending i norsk skole og utdanning. Det norske utdanningssystemet, som i omkring 150 år ... -
Kunstbasert læring i utvikling av yrkeskompetanse: Erfaringer fra studier ved Yrksefaglærerutdanningen, OsloMet-storbyuniversitetet
(Scandinavian Journal of Vocations in Development;Årg 4, Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Det er behov for et utvidet kompetansebegrep i fremtidens skole (NOU, 2014:7, 2015:8). Denne artikkelen undersøker på hvilken måte kunstbasert læring kan bidra til å styrke fag- og yrkeskompetansen. Den utforsker om denne ... -
Kunstmøtet som estetisk erfarings - og læringsprosess. En undersøkelse av små barns møter med skulptur
(Techne A;17, Journal article; Peer reviewed, 2011)Hensikten med denne artikkelen er å belyse små barns møter med kunst gjennom kroppslig interaksjon. Artikkelen bygger på en undersøkelse gjennomført i en småbarnsavdeling i en Oslobarnehage. Hensikten med undersøkelsen ... -
Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette? Elevane sine oppfatningar av yrkesutdanninga på vidaregåande trinn 1 restaurant- og matfag, andre året etter at Kunnskapsløftet vart innført
(Master thesis, 2009)"Kva har du lært på skulen då, kan du ikkje dette?" Dette er tittelen på oppgåva mi, og den er basert på eigne erfaringar frå då eg sjølv var kokkelærling under Reform 94. Eg har undersøkt kva erfaringar elevane på ... -
«Kva tenkjer du om det?» - Om to lærarar sin bruk av spørsmål og kommunikasjonsmønster i naturfagundervisning i niandeklasse
(Master thesis, 2021)Ein lærar stiller mange spørsmål i løpet av ei undervisningsøkt, og desse spørsmåla har betyding for den vidare klassesamtala. Hensikta med denne oppgåva er difor å undersøkje lærarar sin spørsmålsbruk i naturfagundervisning, ... -
"Kvalitet i aldersblandede barnegrupper". En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe pedagoger og førskolebarn, om deres opplevelser av kvalitet i aldersblandede barnegrupper
(Master thesis, 2021)Utgangspunktet for denne masteroppgaven var å søke ny kunnskap om tema «kvalitet i aldersblandede barnegrupper med førskolebarn». Aldersblandede barnegrupper i mine undersøkelser var organisert med barn i alder 1-5 år og ... -
Kvalitet og vurdering i Prosjekt til fordypning: Service og samferdsel – VG2 IKT Servicefag. Nord-Gudbrandsdal videregående skole, avdeling Otta
(MAYP;2014, Master thesis, 2014)Oppgavens problemstilling legger vekt på hvordan man kan utvikle god kvalitet og vurdering i praksisopplæring i Prosjekt til fordypning (PTF-faget) i IKT- Servicefag. PTF-faget er et viktig fag på yrkesfaglige ... -
Kvalitetssikring av attføringsarbeid, hvem tjener på det?
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Denne oppgaven omhandler hva man kan oppnå med å innføre kvalitetssystemet Equass i attføringsbedrifter og vekstbedrifter i skjermet sektor. Disse bedriftene leverer arbeidsmarkedstiltak til personer med nedsatt arbeidsevne. ... -
Kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Tema for denne masteroppgaven er kvalitetssikring av opplæringen på Vg1 Elektrofag. Prosjektets problemstilling er: Hvordan kan lærerne kvalitetssikre elektroutdanningen på Vg1 Elektrofag i henhold til styringsdokumentene ... -
Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-23)Denne artikkelen tematiserer hvordan kvinner med innvandrerbakgrunn erfarer møte med helsepersonell i helsesektoren. Studien tar utgangspunkt i intervju med førstegenerasjons kvinner fra Pakistan diagnostisert med diabetes ...