Kunstmøtet som estetisk erfarings - og læringsprosess. En undersøkelse av små barns møter med skulptur
Original version
Waterhouse, A-H. L. (2011). Kunstmøtet som estetisk erfarings - og læringsprosess. En undersøkelse av små barns møter med skulptur. Techne A, 17Abstract
Hensikten med denne artikkelen er å belyse små barns møter med kunst
gjennom kroppslig interaksjon. Artikkelen bygger på en undersøkelse
gjennomført i en småbarnsavdeling i en Oslobarnehage. Hensikten med
undersøkelsen er å utvikle en utvidet forståelse og ny kunnskap om små barns
kroppslige møte med kunst. Forankret i en fenomenologisk
vitenskapsforståelse og med teoretisk støtte i Merleau - Ponty, Dewey,
Austring & Sørensen og Taguchi søker jeg å belyse kunstmøtekonteksten ut
fra barns opplevelse, erfaring og interaksjon med kunstobjekter. Med rollen
som deltagende observatør går jeg inn i barnas livsverden for å avdekke
hvilke estetiske kvaliteter i skulpturen som undersøkes, hvordan barn er i
kroppslig interaksjon med kunstobjekter og hvordan barn samhandler med
andre barn og voksne gjennom lek og dialog rundt sine opplevelser og
erfaringer i kunstmøtet.