Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWaterhouse, Ann-Hege Lorvik
dc.date.accessioned2012-01-24T09:35:32Z
dc.date.available2012-01-24T09:35:32Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationWaterhouse, A-H. L. (2011). Kunstmøtet som estetisk erfarings - og læringsprosess. En undersøkelse av små barns møter med skulptur. Techne A, 17en_US
dc.identifier.issnPrint: 1238-9501
dc.identifier.issnOnline: 1893-1774
dc.identifier.otherFRIDAID 843931
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1070
dc.description.abstractHensikten med denne artikkelen er å belyse små barns møter med kunst gjennom kroppslig interaksjon. Artikkelen bygger på en undersøkelse gjennomført i en småbarnsavdeling i en Oslobarnehage. Hensikten med undersøkelsen er å utvikle en utvidet forståelse og ny kunnskap om små barns kroppslige møte med kunst. Forankret i en fenomenologisk vitenskapsforståelse og med teoretisk støtte i Merleau - Ponty, Dewey, Austring & Sørensen og Taguchi søker jeg å belyse kunstmøtekonteksten ut fra barns opplevelse, erfaring og interaksjon med kunstobjekter. Med rollen som deltagende observatør går jeg inn i barnas livsverden for å avdekke hvilke estetiske kvaliteter i skulpturen som undersøkes, hvordan barn er i kroppslig interaksjon med kunstobjekter og hvordan barn samhandler med andre barn og voksne gjennom lek og dialog rundt sine opplevelser og erfaringer i kunstmøtet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNordFoen_US
dc.relation.ispartofseriesTechne A;17
dc.subjectSmåbarnen_US
dc.subjectKunsten_US
dc.subjectEstetisk erfaringen_US
dc.subjectLeken_US
dc.subjectIntraaksjonen_US
dc.subjectDialogen_US
dc.subjectSkulptureren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Skulptur: 121en_US
dc.titleKunstmøtet som estetisk erfarings - og læringsprosess. En undersøkelse av små barns møter med skulpturen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel