Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Eldevik, Sigmund"
Now showing items 1-20 of 29
-
Atferdsanalyse og Fysioterapi
Ryen, Kristine Solbrekke; Eldevik, Sigmund (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Nr. 1, 2017, Journal article; Peer reviewed, 2017)Mange barn med utviklingsforstyrrelser har motoriske vanskeligheter. Dette kan gi ytterligere begrensninger i lek, fysisk aktivitet, og selvstendighet. I denne studien undersøkte vi om prosedyrer basert på anvendt ... -
Bruk av teknologi ved personalopplæring i atferdsanalytiske prosedyrer: En litteraturgjennomgang og ett empirisk studie i barnehager
Skaret, Marit (MALKS;2021, Master thesis, 2021)Personalopplæring kan bestå av mange komponenter, og det er i tråd med samfunnsutviklingen med en økende bruk av teknologi i denne opplæringen. Den første artikkelen er en litteraturgjennomgang om teknolog i personalopplæring ... -
Categorization in Children with Autism
Rustebakke, Elisabeth Ulvestad (MALKS;2015, Master thesis, 2015)Developing methods to teach functional language and more fluent speech in children with autism spectrum disorders (ASD) is a growing area of research. There are some findings that suggest that the ability to categorize may ... -
Effect of an E-learning Course on Knowledge of Early Intensive Behavioral Intervention for Parents of Children with Autism Spectrum Disorder
Lebedeva, Oksana (Master thesis, 2024)EIBI - Early Intensive Behavior Intervention is an evidence-based and to date most effective intervention for pre-school age children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The intervention is developed on the principles of ... -
Effekt av e-læringskurs i grunnleggende kunnskap om Early Intensive Behavioral Intervention: En scoping review og en empirisk studie
Opsahl, Lena (MALKS;2022, Master thesis, 2022)Early Intensive Behavior Intervention (EIBI) er en effektiv og evidensbasert intervensjon for førskolebarn med ASF, som er basert på anvendt atferdsanalyse. Det er et omfattende og helhetlig opplæringstilbud. I Norge drives ... -
Effekt av forsinkelse av forsterkning på mennesker med autismespekterforstyrrelser
Marheim, Johan (MALK;2022, Master thesis, 2022)Studien undersøkte effektene forsinkelse av forsterkning hadde på responderingen til personer med autismespekterforstyrrelser [ASF]. En av retningslinjene innenfor opplæring av personer med ASF er at forsterker bør komme ... -
Effekten av behavioral skills training for Implementering av discrete trial teaching
Ødemark, Silje Owren (MALKS;2021, Master thesis, 2021)Discrete Trial Teaching (DTT) har vist seg effektivt for å lære mennesker med autismespekterdiagnose mange ulike ferdigheter. Samtidig er det flere studier som viser at DTT må implementeres med høy integritet for å ha god ... -
Effekten av forsinket forsterkning med og uten entusiastisk ros på barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
Arnesen, Lasse (MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel 1 er en systematisk gjennomgang med hensikt å gi en oversikt over publiserte artikler som har undersøkt effekten av forsinket forsterkning sammenliknet med umiddelbar forsterkning på atferden til barn diagnostisert ... -
Effekten av ulike forsinkelser til forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
Sakseide, Kristoffer (MALKS;2020, Master thesis, 2020)Artikkel I presenterer en systematisk gjennomgang av litteraturen som har undersøkt effekten av umiddelbar forsterkning sammenlignet med forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. De inkluderte studienes ... -
Effekter av Forsinket Forsterkning hos Barn med Autismespekterforstyrrelse.
Eldevik, Sigmund; Arnesen, Lasse; Sakseide, Kristoffer; Gale, Catherine (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse;Årgang 46, nr. 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)Vi undersøkte effekten av forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. Dette ble gjort ved å sammenligne antall responser under umiddelbar forsterkning med antall responser under tre sekunders forsinket ... -
Effekter av systematisk opplæring i samtalepreget veiledning målt med en multippel basislinjedesign
Eldevik, Sigmund; Løkke, Jon Arne; Haugland, Silje; Tryggestad, Hege; Valmo, Astri; Aarlie, Hege (Norsk tidsskrift for atferdsanalyse, Journal article; Peer reviewed, 2010)Det finnes få empiriske studier av om opplæring i samtalepreget veiledning har effekt i form av økte veiledningsferdigheter. På tross av manglende systematisk empiri, er opplæring i veiledning svært utbredt. I vår studie ... -
Etablering av ferdigheter ved bruk av nettbrett hos mennesker med autismespekterforstyrrelse
Follum, Linn Kathrin Frøland (MALKS;2019, Master thesis, 2019)Dataassisterte intervensjoner er i flere år blitt brukt til etablering av ferdigheter hos mennesker med autismespekterforstyrrelse og/eller utviklingshemning. Men den teknologiske utviklingen har ført til at det i dag i ... -
Etablering av grammatikk
Hansen, Marcus Drange (MALKS;2014, Master thesis, 2014)Behavior analysis has been criticized for not being able to explain how grammar is acquired. Is it possible to establish grammar through operant selection like many in behavior analysis claim - or is it a kind of device ... -
Etablering av trenerferdigheter: en oversikt over anvendte opplæringsmetoder for "avgrensede repetisjoner" = Establishing training skills: a review of the applied training methods for discrete trials teaching: artikkel 1
Hay-Hansson, Aina Wiola (MALKS;2011, Master thesis, 2011)The purpose of article 1 is to present a review of the published literature on how to train staff to conduct discrete trials teaching (DTT). Autism spectrum disorders (ASD) are related with complex learning challenges. DTT ... -
Evaluering av den sosiale validiteten av Early intensiv behavioral intervention (EIBI) i forhold til barn med autisme og barnets opplevelse av intervensjonen
Lindstrøm, Anne Cathrine (Master thesis, 2023)Måling av sosial validitet i forhold til Early intensiv behavioral intervention (EIBI) som intervensjon er gjennomført i flere undersøkelser før, også i Norge. Konklusjonene har vært at det har en stor grad av sosial ... -
Higher Education and Behavior Analysis in Europe: Creating a Unified Approach for the Training of Autism Professionals.
Roll-Pettersen, Lise; Gena, A; Eldevik, Sigmund; Moderato, Paolo; Sigurdardottir, Zuilma Gabriela; Dillenburger, Karola; Keenan, M.; Alai Rosales, S (European Journal of Behavior Analysis;Volume 21, 2020 - Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-16)Training of behaviour analysts for autism services, has improved notably within a European higher education context. However, regional discrepancies associated with economic, health care, social services, and institutional ... -
Intensity of supervision and outcome for preschool aged children receiving early and intensive behavioral interventions : a preliminary study
Eikeseth, Svein; Eldevik, Sigmund; Hayward, Diane; Gale, Cathrine; Gitlesen, Jens Petter (Research in Autism Spectrum Disorders, Peer reviewed; Journal article, 2009)This study asked whether intensity of supervision is associated with outcome in preschool aged children with autism (N = 20) who received intensive and early behavioral intervention. Intensity of supervision ranged from ... -
Kiddie-SADS reveals high rates of DSM-IV disorders in children and adolescents with autism spectrum disorders
Gjevik, Elen; Eldevik, Sigmund; Fjæran-Granum, Torill; Sponheim, Eili (Journal of Autism and Developmental Disorders, Journal article; Peer reviewed, 2010)Prevalence of current comorbid DSM-IV disorders was assessed in a special school population of children and adolescents with ASD (N = 71, age 6.0–17.9 years), representing all cognitive levels and main ASD subgroups. ... -
Leseopplæring basert på matriser hos barn med norsk som andrespråk
Rasmussen, Ane (MALKS;2017, Master thesis, 2017)Evnen til å lære å lese ligger latent i oss alle, men enkelte har større utfordringer når det kommer til å lære og lese. Det kan være mange ulike grunner til dette. Hvilken metode som egner seg best til leseopplæring har ... -
Measures Used to Assess Treatment Outcomes in Children with Autism Receiving Early and Intensive Behavioral Interventions: A Review
Ridout, Samantha Rene; Eldevik, Sigmund (Journal article; Peer reviewed, 2023)This review is aimed at identifying assessment instruments used to measure treatment outcomes in children with autism spectrum disorder who received early and intensive behavioral interventions. Forty three articles were ...