Atferdsanalyse og Fysioterapi
Journal article, Peer reviewed
Submitted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/5930Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Ryen KS, Eldevik SE. Atferdsanalyse og Fysioterapi.. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse. 2017;43(2):1-7Sammendrag
Mange barn med utviklingsforstyrrelser har motoriske vanskeligheter. Dette kan gi ytterligere begrensninger i lek, fysisk aktivitet, og selvstendighet. I denne studien undersøkte vi om prosedyrer basert på anvendt atferdsanalyse kan brukes for å få gjennomført fysioterapi. Deltakeren var en tre år gammel gutt med muskelsvakheter, utviklingshemming og autisme. Opplæringsformatet discrete trial trening (DTT), positiv forsterkning, og prosedyrer for prompt og prompt fading ble brukt for å øke hastighet og selvstendighet i gjennomføringen av øvelser som var anbefalt av fysioterapeut. Effekten av treningen ble målt i en multippel basislinje design over tre ulike øvelser. Resultatene viste at den gjennomsnittlige hastigheten på de tre øvelsene økte, sammen med guttens evne til å gjennomføre øvelsene selvstendig. Resultatene tyder på at atferdsanalytiske prosedyrer som positiv forsterkning, prompt og prompt fading kan brukes for å hjelpe fysioterapeuter til å få gjennomført øvelser for barn hvor dette ellers er svært vanskelig.