Opplæring av initieringsferdigheter hos barn med autismespekterforstyrrelser ved bruk av Pivotal Response Treatment- En scoping review
Abstract
I intervensjonen, Pivotal Response Treatment (PRT) for barn og unge med autismespekterforstyrrelser (ASF) er initieringer, det å stille ulike spørsmål, påkalle seg oppmerksomhet og kommentere hendelser, et av de pivotale områdene man mener å ha identifisert. Ved å gi opplæring i pivotale, avgjørende kjerneferdigheter vil man kunne se effekter også på andre utviklingsområder det ikke gis direkte opplæring i. Formålet med denne scoping reviewen var å kartlegge, analysere og gjøre en kvalitetsvurdering av studier gjort på opplæring av initieringsferdigheter hos førskolebarn med ASF ved bruk av PRT. Gjennom et systematisk litteratursøk ble det funnet ni studier som møtte inklusjonskriteriene. Søket viste at både single-subject studier og randomiserte kontrollerte gruppestudier er gjort de senere årene. I 77.7 % av de inkluderte studiene ble det rapportert om en økning i initieringsresponser hos alle deltakerne. En økning i ulike andre ferdigheter som det ikke ble gitt opplæring i ses også, og kan underbygge hypotesen om at initiering kan være en pivotal ferdighet. Sammenlignet med tidligere litteraturgjennomganger ses en økning i metodologisk kvalitet på studiene, men majoriteten av studiene har fortsatt metodologiske svakheter. Kun 22.2 % av de inkluderte studiene oppnår en skåre på 100 % på kvalitetsindikatorverktøyet fra Council for Exeptional Children. Den metodologiske kvaliteten i studier må bedres før det er fornuftig å gjøre en systematisk litteraturgjennomgang som vurderer effekt og grad av evidens.
In the intervention model Pivotal Response Treatment, developed for children with autism spectrum disorder (ASD), initiations like asking questions, using attention seeking phrases and commenting, is one of the pivotal areas identified. Teaching pivotal behaviours can lead to improvement in other developmental areas. The aim of this scoping review is to map, analyse and evaluate the quality of studies done on teaching initiations to preschool children with ASD using Pivotal Response Treatment. A systematic literature search was done, and nine studies meet the inclusion criteria. The literature search identified both single-subject studies and randomized controlled trials done in the last few years. 77.7 % of the included studies reported increases in initiations for all participants. Improvement also in untargeted behaviours can support the hypothesis that initiations may be a pivotal area. Compared with earlier literature reviews an increase in methodological quality is seen, but the majority of the studies still have methodological limitations. Only 22.2 % of the included studies reach a 100 % score on the quality indicator tool from Council for Exeptional Children. The methodological quality in studies must improve before it is reasonable to do a systematic literature review and assess effect and grade the level of evidence.