Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Eldevik, Sigmund"
-
Opplæring for elever med matematikkvansker
Tryggestad, Hege (MALKS;2014, Master thesis, 2014)Det er en god del forskning rundt årsaker til matematikkvansker. Det er mindre forskning på hva som kan være effektive opplæringsmetoder for elever med denne typen vansker og man har ikke klart å enes om hvordan matematikkvansker ... -
Opplæring i å Følge Beskjeder i Barnehagen hos et Barn med Autisme ved «Errorless Compliance Training»
Kløfta, Emilie; Nikolaiasen, Silje; Eldevik, Sigmund (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Nummer 1 (Sommer 2020), Journal article; Peer reviewed, 2020)Barn med autisme har ofte utfordringer med å følge enkle beskjeder i hverdagen. I samarbeid med foreldre og barnehagen ønsket vi å lære et barn med autisme å følge beskjeder. Vi baserte det på «Errorless Compliance Training». ... -
Outcomes of behavioral intervention for children with autism in mainstream pre-school settings
Eldevik, Sigmund; Hastings, Richard P.; Jahr, Erik; Hughes, J. Carl (Journal article; Peer reviewed, 2011-04-07)We evaluated outcomes for 31 children with autism (2–6 years of age at intake) who received behavioral intervention in mainstream pre-school settings and a comparison group of 12 children receiving treatment as usual. After ... -
Reduction in Restraints Following a Functional Analysis of Severe Problem Behavior and Communication Training
Petursson, Petur Ingi; Eldevik, Sigmund (Behavior Analysis: Research and Practice;2019 Volume 19, Issue 1 (Feb), Journal article; Peer reviewed, 2018-07-23)We combined a functional analysis of precursors and problem behavior with subsequent communication training to reduce time spent in restraint. The patient was a man in his thirties with autism and life-long severe ... -
Reduksjon av upassende vokalisering
Jarness, Mats (MALKS;2018, Master thesis, 2018)Sammendrag artikkel 1: Oversiktsstudie over atferdsanalytiske tiltak som har vist å kunne redusere upassende vokalisering Upassende vokalisering er en atferd som kan betegnes som problematisk, og noen former for en slik ... -
Reseptivt og ekspressivt språk hos barn med autisme
Skau, Hanne (MALKS;2019, Master thesis, 2019)Etablering og funksjonell bruk av språk og kommunikasjonsferdigheter er en kjernevanske for barn med ASF. I den første artikkelen går jeg gjennom ulike atferdsanalytiske forklaringsmodeller og teorier for tilegnelse av ... -
Tablet Technology in Applied Behavior Analysis
Berge, Vetle (MALKS;2018, Master thesis, 2018)Recently there have been published several studies employing tablet-based interventions in the treatment of children with disabilities. Tablet-based interventions have several advantages over traditional methods, especially ... -
Trening av Verbale Operanter og Differensiell Forsterkning Fører til Økning i Passende Vokalisering og Reduksjon i Upassende Vokalisering: Et Kasus Studie Basert på en Funksjonell Analyse.
Jarness, M; Petursson, Petur Ingi; Eldevik, Sigmund (Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;Nr 2, 2019, Journal article; Peer reviewed, 2019)Hyppig upassende vokalisering kan medføre stigmatisering og en rekke uheldige begrensninger i dagliglivet. Vi har undersøkt om upassende vokalisering kan reduseres ved først å identifisere denne atferdens funksjon og så ...