Effekten av ulike forsinkelser til forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse: En systematisk gjennomgang og empirisk studie
Master thesis
Publisert versjon
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2755370Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Artikkel I presenterer en systematisk gjennomgang av litteraturen som har undersøkt effekten av umiddelbar forsterkning sammenlignet med forsinket forsterkning hos barn med autismespekterforstyrrelse. De inkluderte studienes funn presenteres og diskuteres.
Artikkel II presenterer en empirisk studie som undersøker effekten av ulike forsinkelser til forsterkning på antall responser hos fire barn med autismespekterforstyrrelse. Respondering under umiddelbar forsterkning ble sammenlignet med respondering under 5 og 10 sekunder forsinket forsterkning. Deltakerne gikk gjennom hver betingelse to ganger over totalt seks faser. Testingen foregikk på et nettbrett og ble utført i deltakernes barnehager. Studien benyttet en reverseringsdesign. Resultatene tyder på at forsinkelser på 5 og 10 sekunder hadde en reduserende effekt på antall responser sammenlignet med umiddelbar forsterkning, og at responsantallet var lavere under 10 sekunder forsinkelse sammenlignet med 5 sekunder forsinkelse.