Effekt av forsinkelse av forsterkning på mennesker med autismespekterforstyrrelser
Abstract
Studien undersøkte effektene forsinkelse av forsterkning hadde på responderingen til personer med autismespekterforstyrrelser [ASF]. En av retningslinjene innenfor opplæring av personer med ASF er at forsterker bør komme umiddelbart og helst innen 3 sekunder, særlig gjelder dette for Discrete Trial Teaching [DTT]. Likevel er det lite empiri som støtter en slik retningslinje. 14 deltakere i alder varierende mellom ni til 21 år og med varierende funksjonsnivå deltok i studien. Deltakere klikket på en blå knapp på et nettbrett som resulterte i enten umiddelbar eller forsinket forsterkning i form av geometriske animasjoner. Økten ble avsluttet hvis det ikke ble trykket på 20 sekunder. To forsinkelsestider ble brukt, en på et sekund og en på to. Det ble korrigert for rekkefølgeeffekter. Resultatene viste at alle deltakere, med unntak av en, hadde høyere antall trykk i umiddelbar betingelse enn ved både 1 og 2 sekunders forsinkelse. Deltakerne holdt økten gående lengre under umiddelbar betingelsene. Prosentvis nedgang fra umiddelbar til forsinket forsterkning var størst ved to sekunder forsinkelse. Deltakere som hadde komorbid ADHD hadde størst reduksjon. Resultatene diskuteres oppimot tidligere studier.