Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 7179-7198 av 17112
-
Hvordan kan undervisningen på Design og Håndverk Vg1 organiseres slik at skolene mener at den er i tråd med Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2010)Hensikten med studien var å finne ut hvordan forskjellige skoler som har Design og håndverk Vg1 tolket den nye læreplanen og hvordan de organiserte undervisningen i produksjonsfagene etter at den nye reformen Kunnskapsløftet ... -
Hvordan kan vi forstå dybdelæring i musikkfaget i lys av nyborgpedagogikken?
(Master thesis, 2021)Fagfornyelsen som trådte i kraft høsten 2020 peker på at skolene skal gi rom for dybdelæring (Utdanningsdirektoratet, 2020c). I den forbindelse ønsker jeg å undersøke hvordan dybdelæring i musikkfaget kan forstås i lys av ... -
Hvordan kan vi forstå lærerrollen når skolen foregår hjemme?
(Studier i Pædagogisk Filosofi;Årgang 10 | Nr. 1 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2022-12-30)Under Covid-19 utbruddet i mars 2020 ble alle norske barneskoler ble stengt, og både elever og lærere måtte flytte skolen hjem. Dette utfordret den etablerte lærerrollen og førte til endringer i lærernes undervisningspraksis. ... -
Hvordan kan vi utvikle, og ivareta fagkunnskapen ved bruk av VR-simulering
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)De siste årene har det blitt produsert mye spennende teknologi som skolene kan benytte seg av som læringsverktøy. Et av disse potensielle læringsverktøyene er en VR-lakksimulator. Her blir virkelig lakk, lakk-kabinett ... -
Hvordan kan vi yrkesrette matematikkopplæringen på Restaurant- og matfag
(MAYP;2015, Master thesis, 2015)Alt for mange elever, spesielt i yrkesfaglig opplæring, avbryter utdannelsen sin fordi de opplever at undervisningen ikke er relevant i forhold til det yrket de ønsker å utdanne seg til. Regjeringen har i den forbindelse ... -
Hvordan kartlegge psykososialt arbeidsmiljø og få i gang aktivitet
(AFI Rapport 1993:6, Research report, 1993) -
Hvordan kartlegge psykososialt arbeidsmiljø og få i gang aktivitet
(AFI Rapport 1993:6, Report, 1993) -
Hvordan kjøpe en bolig som ikke finnes?
(NIBR-rapport 2008:24, Report, 2008)Prosjektet studerer et lite utforsket fagområde i skjæringsfeltet mellom boligpolitikk og forbrukerpolitikk. Formålet er å vurdere innspill som kan sikre god informasjon ved kjøp av bolig på prospekt. Ansvarlig for ... -
Hvordan kommer matematisk meningsskaping til syne i barns lek? : en casestudie
(Nordisk Barnehageforskning;3 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010-12-10)I analyze an episode from field work in a multilingual day-care centre in Oslo. I examine verbal and non-verbal expressions. The children are 5 years old, and the mathematics is about classification. The children are ... -
Hvordan kommuniserer et utvalg av miljøorganisasjoner om løsninger på klimakrisen på sosiale medier? - En kvalitativ innholdsanalyse av innlegg på Instagram og Facebook, og bruken av innleggene i bærekraftundervisningen
(Master thesis, 2023)Vi kan forstå viktigheten av kommunikasjon fra miljøorganisasjoner i arbeidet med å spre bevissthet om klimakrisen på sosiale medier. Formidlingen av denne tematikken vil også være fremtredende i skolen gjennom fokuset på ... -
Hvordan kvalitetssikre sykepleieres kunnskaper om iatrogene abstinenser hos barn? - Et kunnskapsbasert undervisningsmateriale til sykepleiere om iatrogene abstinenser hos barn etter langvarig sedasjon/smertelindring.
(Master thesis, 2018)Prosjektets bakgrunn Mange barn behandles med smertestillende og sederende medikamenter på sykehus. Benzodiazepiner og opioider kan gi toleranseutvikling og avhengighet. Dette kan medføre at barna får iatrogene abstinenser ... -
Hvordan lage og bruke video i undervisning rettet mot nettstudenter ved fagskole?
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)For å oppnå høy kvalitet i videoproduksjoner er det naturlig å benytte seg av fagfolk som kameraoperatører, lydteknikere og pre- og postproduksjonspersonell. Men, når lærere produserer undervisningsvideoer gjøres dette ... -
Hvordan ledes fageksperter? En studie av dimensjoner ved strategi, organisering og ledelse i profesjonelle tjenestebedrifter
(Magma;Nr: 2-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-02)I kunnskapssamfunnet har vi behov for å løse stadig mer avanse1te utfordringer som krever at de beste ekspertene bidrar. Profesjonelle tjenestebedrifter, slik som advokat-, revisjons- og konsulentvirksomheter, er en kontekst ... -
Hvordan legger LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag til rette for kritisk tenkning?
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan LK20 og de nye lærebøkene i samfunnsfag legger til rette for kritisk tenkning. Studien er en kvalitativ, temabasert og komparativ innholdsanalyse. Med en hermeneutisk forankring ... -
Hvordan lever en småbonde i Mothakkara av jordbruket?
(Student paper, others, 2017)In our summary we will give an overview of our five weeks field trip to India from end of January till the beginning of March 2017. We were positioned in Kerala in Wayanad district and lived in a village called Mothakkara. ... -
Hvordan lykkes med digital transformasjon? En komparativ casestudie av fire tradisjonelle aktører innen bank og forsikring
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan tradisjonelle aktører innen bank og forsikring håndterer digital transformasjon. Digital transformasjon har fått større oppmerksomhet de siste årene, og det ikke uten grunn. Som ... -
Hvordan lærer sykepleierstudenter anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) med hjelp fra læringsassistenter?
(Sykepleien Forskning;2021, 16 (86483), Peer reviewed; Journal article, 2021-07-08)Bakgrunn: Høy strykprosent og lav snittkarakter på eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) skaper bekymring og spørsmål om sykepleierstudenter har tilstrekkelig kunnskap i naturvitenskapelige fag. På bakgrunn av ... -
Hvordan læreres rasjonale for valg av den fysiske elevplasseringen i klasserommet kan påvirke et inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker lærernes ubevisste og bevisste valg knyttet til den fysiske elevplasseringen i klasserommet og hvilken betydning det har for et inkluderende læringsmiljø. Hensikten med studien er å bidra til en ... -
Hvordan løfte utjevning av sosial ulikhet i helse bant barn og unge systematisk inn i bydelenes folkehelsearbeid? – Erfaringer fra bydeler i Oslo kommune
(NIBR-rapport;2022:22, Research report, 2022-05)Rapporten tar for seg erfaringer fra det systematiske folkehelsearbeidet rettet mot barn og unge i tre bydeler i Oslo kommune, med særlig fokus på utjevning av sosial ulikhet i helse. Studien bygger videre på en tidligere ... -
Hvordan måle tidspunkt for avgang fra yrkeslivet i Norge? Om ulike definisjoner, metoder og resultater
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er av stor interesse å kunne måle presist hvordan den typiske avgangsalderen utvikler seg på samfunnsnivå og hvordan den eventuelt varierer mellom grupper på individnivå. I denne artikkelen redegjør vi for ulike ...