Hvordan kvalitetssikre sykepleieres kunnskaper om iatrogene abstinenser hos barn? - Et kunnskapsbasert undervisningsmateriale til sykepleiere om iatrogene abstinenser hos barn etter langvarig sedasjon/smertelindring.
Abstract
Prosjektets bakgrunn
Mange barn behandles med smertestillende og sederende medikamenter på sykehus.
Benzodiazepiner og opioider kan gi toleranseutvikling og avhengighet. Dette kan medføre at
barna får iatrogene abstinenser ved nedtrapping/seponering av medikamentene. Iatrogene
abstinenser kan være svært plagsomt for barnepasienten. Det er derfor viktig at sykepleierne
som ivaretar barn på sykehus som er i fare for å utvikle iatrogene abstinenser eller har fått
iatrogene abstinenser har kunnskaper om dette emnet for å ivareta barna på en faglig
forsvarlig måte.
Hensikt og problemstilling
Masteroppgaven er utformet som et kvalitetsarbeid i form at et kunnskapsbasert
undervisningsmateriale til sykepleiere. Hensikten er å tilføre sykepleiere kunnskaper om
iatrogene abstinenser hos barn for at de skal kunne forebygge unødig lidelse og
komplikasjoner hos barn på sykehus. En god forståelse av iatrogene abstinenser er nøkkelen
til å kunne forebygge, gjøre gode observasjoner og iverksette tiltak. Følgende problemstilling
er utarbeidet:
Hvordan kvalitetssikre sykepleieres kunnskaper om iatrogene abstinenser hos barn?
- Et kunnskapsbasert undervisningsmateriale til sykepleiere om iatrogene abstinenser hos
barn etter langvarig sedasjon/smertelindring.
Metode
Kvalitetsarbeidet er et bidrag til kvalitetsforbedring. Det er utviklet et kunnskapsbasert
undervisningsmateriale som er utformet etter punktene i den didaktiske relasjonsmodellen. Resultater
Undervisningsmaterialet presenteres som en PowerPoint- presentasjon som inkluderer ulike
målrettete oppgaver for å fremme engasjement og læring hos kursdeltakerne.
Konklusjon
Undervisningsmaterialet gir sykepleiere en grundig innføring i hva iatrogene abstinenser er,
hvorfor iatrogene abstinenser oppstår, tiltak for forebygging og lindring og
vurderingsverktøyer som kan benyttes i vurderingen av iatrogene abstinenser. Det er
avgjørende at sykepleiere som jobber med barn på sykehus har disse kunnskapene for å
forhindre at barn lider unødig og kan få forlenget sykehusinnleggelse.
Undervisningsmaterialet kan sammen med praktisk øvelse bidra til faglig forsvarlig praksis. Project background
Analgesia and sedation are common therapies for hospitalized children. Prolonged
administration of opioids and/or benzodiazepines may induce drug tolerance and dependence.
During weaning from these drugs, the children are at risk of developing iatrogenic withdrawal
syndrome which can cause a great deal of discomfort for the child. To provide good quality
care for paediatric patients it is important that the nurses know how to assess signs of
iatrogenic withdrawal syndrome.
Purpose and research problem
This master thesis is formed as an evidence based teaching programme for nurses. The
purpose is to supply necessary knowledge about iatrogenic withdrawal syndrome to nurses
working with hospitalized children. A good understanding of iatrogenic withdrawal syndrome
is key to prevent it from occurring, make good assessments, relieve discomfort for the child
and prevent unnecessary suffering and complications.
Research problem:
How to ensure that nurses have the necessary knowledge about iatrogenic withdrawal
syndrome in children?
- An evidence based teaching programme for nurses about iatrogenic withdrawal syndrome
in children after long term analgesia/sedation.
Method
This teaching programme is a contribution to improve the quality of care for hospitalised
children. A pedagogic didactic model is used as structure for the teaching programme.
Results The teaching programme is presented as a PowerPoint presentation which includes a variety
of teaching activities to engage the participating nurses and increase their level of knowledge
about iatrogenic withdrawal syndrome in children.
Conclusion
This teaching programme offers nurses a thorough theoretical introduction to why children
can develop iatrogenic withdrawal syndrome, what can be done to minimize the risk and how
to treat the symptoms. For nurses working with hospitalized paediatric patients, knowledge
about iatrogenic withdrawal syndrome is necessary so the nurses can contribute to preventing
unnecessary suffering and prolonged hospitalization. The teaching programme should be
combined with practical training to provide the best quality of care.
Keywords
Iatrogenic withdrawal syndrome, tolerance, dependence, knowledge, teaching
Description
Master i barnesykepleie