Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSøjberg, Inger Lucia
dc.contributor.authorØstby, Hilde Torup
dc.date.accessioned2018-11-09T08:16:42Z
dc.date.available
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6326
dc.descriptionMaster i barnesykepleieen
dc.description.abstractProsjektets bakgrunn Mange barn behandles med smertestillende og sederende medikamenter på sykehus. Benzodiazepiner og opioider kan gi toleranseutvikling og avhengighet. Dette kan medføre at barna får iatrogene abstinenser ved nedtrapping/seponering av medikamentene. Iatrogene abstinenser kan være svært plagsomt for barnepasienten. Det er derfor viktig at sykepleierne som ivaretar barn på sykehus som er i fare for å utvikle iatrogene abstinenser eller har fått iatrogene abstinenser har kunnskaper om dette emnet for å ivareta barna på en faglig forsvarlig måte. Hensikt og problemstilling Masteroppgaven er utformet som et kvalitetsarbeid i form at et kunnskapsbasert undervisningsmateriale til sykepleiere. Hensikten er å tilføre sykepleiere kunnskaper om iatrogene abstinenser hos barn for at de skal kunne forebygge unødig lidelse og komplikasjoner hos barn på sykehus. En god forståelse av iatrogene abstinenser er nøkkelen til å kunne forebygge, gjøre gode observasjoner og iverksette tiltak. Følgende problemstilling er utarbeidet: Hvordan kvalitetssikre sykepleieres kunnskaper om iatrogene abstinenser hos barn? - Et kunnskapsbasert undervisningsmateriale til sykepleiere om iatrogene abstinenser hos barn etter langvarig sedasjon/smertelindring. Metode Kvalitetsarbeidet er et bidrag til kvalitetsforbedring. Det er utviklet et kunnskapsbasert undervisningsmateriale som er utformet etter punktene i den didaktiske relasjonsmodellen. Resultater Undervisningsmaterialet presenteres som en PowerPoint- presentasjon som inkluderer ulike målrettete oppgaver for å fremme engasjement og læring hos kursdeltakerne. Konklusjon Undervisningsmaterialet gir sykepleiere en grundig innføring i hva iatrogene abstinenser er, hvorfor iatrogene abstinenser oppstår, tiltak for forebygging og lindring og vurderingsverktøyer som kan benyttes i vurderingen av iatrogene abstinenser. Det er avgjørende at sykepleiere som jobber med barn på sykehus har disse kunnskapene for å forhindre at barn lider unødig og kan få forlenget sykehusinnleggelse. Undervisningsmaterialet kan sammen med praktisk øvelse bidra til faglig forsvarlig praksis.en
dc.description.abstractProject background Analgesia and sedation are common therapies for hospitalized children. Prolonged administration of opioids and/or benzodiazepines may induce drug tolerance and dependence. During weaning from these drugs, the children are at risk of developing iatrogenic withdrawal syndrome which can cause a great deal of discomfort for the child. To provide good quality care for paediatric patients it is important that the nurses know how to assess signs of iatrogenic withdrawal syndrome. Purpose and research problem This master thesis is formed as an evidence based teaching programme for nurses. The purpose is to supply necessary knowledge about iatrogenic withdrawal syndrome to nurses working with hospitalized children. A good understanding of iatrogenic withdrawal syndrome is key to prevent it from occurring, make good assessments, relieve discomfort for the child and prevent unnecessary suffering and complications. Research problem: How to ensure that nurses have the necessary knowledge about iatrogenic withdrawal syndrome in children? - An evidence based teaching programme for nurses about iatrogenic withdrawal syndrome in children after long term analgesia/sedation. Method This teaching programme is a contribution to improve the quality of care for hospitalised children. A pedagogic didactic model is used as structure for the teaching programme. Results The teaching programme is presented as a PowerPoint presentation which includes a variety of teaching activities to engage the participating nurses and increase their level of knowledge about iatrogenic withdrawal syndrome in children. Conclusion This teaching programme offers nurses a thorough theoretical introduction to why children can develop iatrogenic withdrawal syndrome, what can be done to minimize the risk and how to treat the symptoms. For nurses working with hospitalized paediatric patients, knowledge about iatrogenic withdrawal syndrome is necessary so the nurses can contribute to preventing unnecessary suffering and prolonged hospitalization. The teaching programme should be combined with practical training to provide the best quality of care. Keywords Iatrogenic withdrawal syndrome, tolerance, dependence, knowledge, teachingen
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten
dc.subjectIatrogene abstinenseren
dc.subjectToleranseen
dc.subjectAvhengigheten
dc.subjectKunnskapen
dc.subjectUndervisningen
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en
dc.titleHvordan kvalitetssikre sykepleieres kunnskaper om iatrogene abstinenser hos barn? - Et kunnskapsbasert undervisningsmateriale til sykepleiere om iatrogene abstinenser hos barn etter langvarig sedasjon/smertelindring.en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel