• Forforståelsens betydning i profesjonelt sammenheng 

      Samdani, Maliha (Bachelor thesis, 2017)
      I denne oppgaven har jeg valgt å skrive om forforståelse. Dette var et tema som traff meg da jeg var i praksis hos barnevernstjenesten. Jeg syntes at det var vanskelig å velge et tema, da det er mye som er spennende og ...
    • Forging a friction. The development of e-lending models and policy across Scandinavian public libraries 

      Liguzinski, Maciej (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The article explores the development of e-lending models for digital books (e-books and digital audiobooks) in public libraries from a comparative perspective, analysing cases in Denmark, Norway and Sweden. Special ...
    • Forhandlinger om verdighet blant kvinner utsatt for partnervold 

      Andersen, Lotte Cathrin; Stefansen, Kari (Vold i nære relasjoner i et mangfoldig Norge;, Chapter; Peer reviewed, 2020-06-10)
      Drawing on qualitative interviews, this chapter explores how women who have lived with an abusive male partner talk about themselves in relation to the violence they have experienced. Rather than portraying themselves ...
    • Forhandlingsbasert byutvikling 

      Nordahl, Berit; Harvold, Kjell; Skogheim, Ragnhild (NIBR-rapport 2009:20, Report, 2009)
      Rapporten beskriver og vurderer Oslo kommunes arbeid med byutvikling på Ensjø. Den ser på planredskapene som er tatt i bruk, kommunens organisering, grunneiernes organisering og beboernes og politikernes roller. Rapporten ...
    • Forholdet mellom etterutdanning og skoleutvikling - eksterne fagmiljøer rolle og ansvar 

      Christensen, Hanne; Ulleberg, Inger (Chapter; Peer reviewed, 2013)
      Ansatte i universitet og høgskole har etterutdanning som en av sine arbeidsoppgaver. Etterutdanningen kan være lokalt eller sentralt initiert og den kan være skolebasert eller lokalisert på utdanningsinstitusjonene. ...
    • Forholdet mellom innføringen av IFRS 15 og periodiseringsbasert earnings management 

      Guttormsen, Andreas Jørgen; Nordby, Samuel Nicolai (Master thesis, 2021)
      Formålet med denne masteravhandlingen er å undersøke relasjonen mellom implementeringen av IFRS 15 (2018) og periodiseringsbasert earnings management for selskaper listet på Oslo Børs. Vi finner en signifikant økning i ...
    • Forklaringer på bostedsløshet 

      Dyb, Evelyn; Johannessen, Katja; Lied, Camilla; Kvinge, Torunn (NIBR-rapport 2013:6, Report, 2013)
      Rapporten belyser årsaker til bostedsløshet med grunnlag i en kvantitativ kartlegging av bostedsløshet og casestudier i Drammen, Haram, Sandnes og Tromsø og i bydelene Sagene i Oslo og Årstad i Bergen. Casestudiene ...
    • Forlagsredaktørers vurderingspraksis : skjønnsutøvelse som håndverk 

      Oterholm, Knut; Skjerdingstad, Kjell Ivar (Norsk litteraturvitenskapelig tidsskrift;16(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)
      The editor as a craftsman – on aesthetical judgment as practice. In this article, we explore how quality assessment takes place in practice. Based on in-depth interviews with editors working with contemporary literature ...
    • Forlater de rike riket? Sammenhengen mellom nettoformue og utvandring fra Norge 

      Tønnessen, Marianne (NIBR-kortnotat;2022:2, Working paper, 2022-09)
      Bare en liten andel av befolkningen utvandrer fra Norge, selv blant de rikeste. Sannsynligheten for å utvandre er høyere blant personer som har en liten nettoformue (opptil 100 000 kroner) enn blant dem som har en stor (50 ...
    • Forlatte barn, ankerbarn, betrodde barn ... 

      Engebrigtsen, Ada (NOVA Rapport 7/02, Report, 2002)
      Rapporten er utarbeidet for NOVA av Ada Engebrigtsen. Rapporten handler om enslige, mindreårige asylsøkere i Norge med vekt på deres familiebånd og bakgrunn og hvordan det offentlige tilrettelegger for at disse barna skal ...
    • Forlatte barn, ankerbarn, betrodde barn ... 

      Engebrigtsen, Ada (NOVA Rapport 7/02, Research report, 2002)
      Rapporten er utarbeidet for NOVA av Ada Engebrigtsen. Rapporten handler om enslige, mindreårige asylsøkere i Norge med vekt på deres familiebånd og bakgrunn og hvordan det offentlige tilrettelegger for at disse barna skal ...
    • Form Feedback on the Web: A Comparison of Popup Alerts and In-Form Error Messages 

      Hofseth, Knut Åge; Haga, Lars Kristian; Sørlie, Vegard; Sandnes, Frode Eika (Innovation in Medicine and Healthcare Systems, and Multimedia; Proceedings of KES-InMed-19 and KES-IIMSS-19 Conferences, Journal article; Chapter; Peer reviewed, 2019)
      The literature on form feedback mostly focuses on in-form error messages, yet popup alert messages are still prevalent on the web. This study, therefore, set out to identify the differences between popup alerts and in-form ...
    • Formability analysis of AA6016-T4 aluminium alloy sheets subjected to roping 

      Tveit, Sigbjørn (MABY;2020, Master thesis, 2020)
      Due to its good formability characteristics, AA6xxx aluminium alloys have become popular as a light-weight alternative to steel for components produced by stamping operations for use in the bodywork of cars. In this thesis, ...
    • Formal and informal learning. Shall the twain ever meet in adult education 

      Holmesland, Icara da Silva; Lundin, Judy Deanne (Forskningsserie, Research report, 2009)
    • Formasjon av stimulusklasser ved observasjon 

      Sagstad, Unni (MALKS;2018, Master thesis, 2018)
      Forskere er enig om at læring gjennom modellering eller observasjon er viktig område i et utviklings- og læringsperspektiv. Observasjonslæringsferdigheter omtales ofte som en sentral del av etablering av sosial kompetanse ...
    • Formativ vurdering : et eksempel fra en sykepleierutdanning 

      Nordang, Gøril (Uniped;33 (1), Journal article; Peer reviewed, 2010)
      I artikkelen gis det et eksempel på hvordan man kan anvende formativ vurdering i høyere utdanning. Hensikten med formativ vurdering er her å gi studenter tilbakemelding slik at det støtter den enkeltes læringsprosess. Dette ...
    • Formativ vurdering i forskjellige land i Afrika og Asia 

      Åsen, Anders (Master thesis, 2023)
      Tema for denne oppgaven er formativ- og summativ vurdering i Afrika og Asia. Det kommer mange innvandrere fra disse delene av verden, og de fleste gjennomfører norskopplæring. Spørsmålet er med hvilken undervisningsbakgrunn ...
    • Formell kompetanse i kunst og håndverk - betydning, prioritering og konsekvenser 

      Kunnikoff, June Oline (Master thesis, 2015)
      I denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset mot lærerens formelle fagkompetanse i faget Kunst og håndverk i grunnskolen. Statistikk viser at det er svært mange lærere som underviser uten formell fagkompetanse i faget ...
    • Formell kompetanse i kunst og håndverk - betydning, prioritering og konsekvenser 

      Kunnikoff, June Oline (Master thesis, 2015)
      I denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset mot lærerens formelle fagkompetanse i faget Kunst og håndverk i grunnskolen. Statistikk viser at det er svært mange lærere som underviser uten formell fagkompetanse i faget ...
    • Formell og uformell omsorg. Samspillet mellom familien og velferdsstaten 

      Berge, Thea; Øien, Henning; Jakobsson, Lars Niklas (NOVA Notat 3/14, Notat, 2014)
      Dette prosjektet finner at uformell omsorg er relatert til flere aspekter ved omsorgsgiveres tilknytning til arbeidslivet og psykisk velvære. Vi finner også at kvinner som yter uformell eldreomsorg i et omfattende omfang ...