Formasjon av stimulusklasser ved observasjon
Abstract
Forskere er enig om at læring gjennom modellering eller observasjon er viktig område i et utviklings- og læringsperspektiv. Observasjonslæringsferdigheter omtales ofte som en sentral del av etablering av sosial kompetanse og en viktig ferdighet for suksess i akademiske settinger. For å kunne beskrive og forklare læring ved observasjon samt kunne tilrettelegge for denne type læring er det viktig å ha kunnskap om hvilke prosesser som er involvert. Mellom sosial læringsteori og atferdsanalyse er det uenighet om pragmatisk forståelse av læring gjennom observasjon. Artikkel 1 vil gi en teoretisk beskrivelse og drøfting av observasjonslæring fra en sosial læringsteoretisk og atferdsanalystisk perspektiv.
I Artikkel 2 blir en eksperimentell studie med 30 forsøkspersoner fordelt i to tilfeldige grupper redegjort for. I studien blir det undersøkt om observasjon av et standardisert videoopptak av betinget diskriminasjonstrening og testing i Matching to sample (MTS) format, fører til at forsøkspersoner sorterer stimuli i eksperimentelt definerte klasser og danner ekvivalensrelasjoner. Tidligere eksperiment har funnet korrelasjon mellom resultat av MTS test og post klasseformasjon sorteringstest og denne sammenhengen blir også undersøkt. Resultat viser at 77 % av forsøkspersonene sorterte de tre eksperimentelt definerte stimulusklassene og at 73 % i Gruppe 1 og 80 % i Gruppe 2 responderte i henhold til stimulusekvivalens. Test resultatene viser høy korrelasjon mellom ekvivalensklasseformasjon produsert av MTS test og sorteringstest uavhengig av hvilken rekkefølge disse presenteres.
Description
Master i læring i komplekse systemer