dc.contributor.advisor | Arntzen, Erik | |
dc.contributor.author | Sagstad, Unni | |
dc.date.accessioned | 2018-09-04T08:09:54Z | |
dc.date.available | 2018-09-04T08:09:54Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6116 | |
dc.description | Master i læring i komplekse systemer | en |
dc.description.abstract | Forskere er enig om at læring gjennom modellering eller observasjon er viktig område i et utviklings- og læringsperspektiv. Observasjonslæringsferdigheter omtales ofte som en sentral del av etablering av sosial kompetanse og en viktig ferdighet for suksess i akademiske settinger. For å kunne beskrive og forklare læring ved observasjon samt kunne tilrettelegge for denne type læring er det viktig å ha kunnskap om hvilke prosesser som er involvert. Mellom sosial læringsteori og atferdsanalyse er det uenighet om pragmatisk forståelse av læring gjennom observasjon. Artikkel 1 vil gi en teoretisk beskrivelse og drøfting av observasjonslæring fra en sosial læringsteoretisk og atferdsanalystisk perspektiv.
I Artikkel 2 blir en eksperimentell studie med 30 forsøkspersoner fordelt i to tilfeldige grupper redegjort for. I studien blir det undersøkt om observasjon av et standardisert videoopptak av betinget diskriminasjonstrening og testing i Matching to sample (MTS) format, fører til at forsøkspersoner sorterer stimuli i eksperimentelt definerte klasser og danner ekvivalensrelasjoner. Tidligere eksperiment har funnet korrelasjon mellom resultat av MTS test og post klasseformasjon sorteringstest og denne sammenhengen blir også undersøkt. Resultat viser at 77 % av forsøkspersonene sorterte de tre eksperimentelt definerte stimulusklassene og at 73 % i Gruppe 1 og 80 % i Gruppe 2 responderte i henhold til stimulusekvivalens. Test resultatene viser høy korrelasjon mellom ekvivalensklasseformasjon produsert av MTS test og sorteringstest uavhengig av hvilken rekkefølge disse presenteres. | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskap | en |
dc.relation.ispartofseries | MALKS;2018 | |
dc.subject | Observasjonslæring | en |
dc.subject | Modellering | en |
dc.subject | Generalisert imitasjon | en |
dc.subject | Betinget forsterkning | en |
dc.subject | Læringshistorie | en |
dc.subject | Stimulusklasser | en |
dc.subject | Stimulusekvivalens | en |
dc.subject | Many-to-One | en |
dc.subject | Atferdsanalyse | en |
dc.title | Formasjon av stimulusklasser ved observasjon | en |
dc.title.alternative | Stimulus class formation from observation | en |
dc.title.alternative | Observasjonslæring. Teoretisk beskrivelse og drøfting fra sosial læringsteoretisk og atferdsanalytisk perspektiv. Artikkel 1 | en |
dc.title.alternative | Formasjon av stimulusklasser ved video observasjon av en Matching- to- Sample prosedyre. Korrelasjon av resultat fra Sortering- og Matching-to-sample test. Artikkel 2 | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |