Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorArntzen, Erik
dc.contributor.authorSagstad, Unni
dc.date.accessioned2018-09-04T08:09:54Z
dc.date.available2018-09-04T08:09:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/6116
dc.descriptionMaster i læring i komplekse systemeren
dc.description.abstractForskere er enig om at læring gjennom modellering eller observasjon er viktig område i et utviklings- og læringsperspektiv. Observasjonslæringsferdigheter omtales ofte som en sentral del av etablering av sosial kompetanse og en viktig ferdighet for suksess i akademiske settinger. For å kunne beskrive og forklare læring ved observasjon samt kunne tilrettelegge for denne type læring er det viktig å ha kunnskap om hvilke prosesser som er involvert. Mellom sosial læringsteori og atferdsanalyse er det uenighet om pragmatisk forståelse av læring gjennom observasjon. Artikkel 1 vil gi en teoretisk beskrivelse og drøfting av observasjonslæring fra en sosial læringsteoretisk og atferdsanalystisk perspektiv. I Artikkel 2 blir en eksperimentell studie med 30 forsøkspersoner fordelt i to tilfeldige grupper redegjort for. I studien blir det undersøkt om observasjon av et standardisert videoopptak av betinget diskriminasjonstrening og testing i Matching to sample (MTS) format, fører til at forsøkspersoner sorterer stimuli i eksperimentelt definerte klasser og danner ekvivalensrelasjoner. Tidligere eksperiment har funnet korrelasjon mellom resultat av MTS test og post klasseformasjon sorteringstest og denne sammenhengen blir også undersøkt. Resultat viser at 77 % av forsøkspersonene sorterte de tre eksperimentelt definerte stimulusklassene og at 73 % i Gruppe 1 og 80 % i Gruppe 2 responderte i henhold til stimulusekvivalens. Test resultatene viser høy korrelasjon mellom ekvivalensklasseformasjon produsert av MTS test og sorteringstest uavhengig av hvilken rekkefølge disse presenteres.en
dc.language.isonben
dc.publisherOsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskapen
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2018
dc.subjectObservasjonslæringen
dc.subjectModelleringen
dc.subjectGeneralisert imitasjonen
dc.subjectBetinget forsterkningen
dc.subjectLæringshistorieen
dc.subjectStimulusklasseren
dc.subjectStimulusekvivalensen
dc.subjectMany-to-Oneen
dc.subjectAtferdsanalyseen
dc.titleFormasjon av stimulusklasser ved observasjonen
dc.title.alternativeStimulus class formation from observationen
dc.title.alternativeObservasjonslæring. Teoretisk beskrivelse og drøfting fra sosial læringsteoretisk og atferdsanalytisk perspektiv. Artikkel 1en
dc.title.alternativeFormasjon av stimulusklasser ved video observasjon av en Matching- to- Sample prosedyre. Korrelasjon av resultat fra Sortering- og Matching-to-sample test. Artikkel 2en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel