Formell kompetanse i kunst og håndverk - betydning, prioritering og konsekvenser
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3121679Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset mot lærerens formelle fagkompetanse i faget
Kunst og håndverk i grunnskolen. Statistikk viser at det er svært mange lærere som underviser
uten formell fagkompetanse i faget og at lærere med mye formell utdanning i faget opplever
et utfordrende arbeidsmarked. Med kritisk realisme som vitenskapsteoretisk ståsted ønsket jeg
å belyse denne situasjonen ved å undersøke hvilken betydning lærerens formelle
fagkompetanse har for fagets undervisningspraksis og elevens læring. Med dette som
utgangspunkt har jeg formulert følgende problemstilling:
Hvilken betydning mener ungdomsskolelærere i Kunst og håndverk at formell
fagkompetanse har som rammefaktor for undervisningspraksis, og hvilke
årsaksforklaringer for prioritering av formell fagkompetanse kan spores i deres
uttalelser?
For å tilnærme meg en forståelse av hvilken betydning formell fagkompetanse har for fagets
undervisningspraksis har jeg gjennomført en undersøkelse fra det praktiserende fagfeltets
perspektiv. Gjennom blandet metode bestående av kvalitative intervjuer og en landsdekkende
kvantitativ spørreundersøkelse har lærere som i det daglige underviser i Kunst og håndverk i
ungdomsskolen fått mulighet til å dele sine refleksjoner rundt problematikken. Lærernes
uttalelser presenteres tematisk ut fra hva de mener om praktiseringen av faget, egen
fagkompetanse, formell utdanning i faget og faget i et samfunnsperspektiv. Av tendenser som
vises i undersøkelsen konstrueres to drøftingsperspektiver der formell fagkompetanse som
rammefaktor blir problematisert i relasjon til Kunnskapsløftets intensjon og andre
rammefaktorer i faget og grunnskolen. Her diskuteres progresjon i et sammenhengende
utdanningsløp, læreplanens utforming, fagdidaktisk forståelse og gruppestørrelse som
årsaksforklaringer knyttet til prioritering av formell fagkompetanse i Kunst og håndverk.
Prosjektets tematikk og tendenser i det praktiserende fagfeltet visualiseres i en utstilling av
typografisk arbeid i ulike teknikker og materialgrupper. Hovedområdet Visuell
kommunikasjon i læreplanen for Kunst og håndverk aktualiseres for å belyse avhandlingens
tematikk. Hensikten med prosjektet er å skape et tematisk diskusjonsgrunnlag i det kunst- og
designdidaktiske fagfeltet, med intensjon om å styrke faget Kunst og håndverk i grunnskolen.