Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngvild Digranes
dc.contributor.advisorLinda Cartridge
dc.contributor.authorKunnikoff, June Oline
dc.date.accessioned2024-03-11T07:27:29Z
dc.date.available2024-03-11T07:27:29Z
dc.date.created2024-03-08T13:22:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3121679
dc.description.abstractI denne mastergradsavhandlingen rettes fokuset mot lærerens formelle fagkompetanse i faget Kunst og håndverk i grunnskolen. Statistikk viser at det er svært mange lærere som underviser uten formell fagkompetanse i faget og at lærere med mye formell utdanning i faget opplever et utfordrende arbeidsmarked. Med kritisk realisme som vitenskapsteoretisk ståsted ønsket jeg å belyse denne situasjonen ved å undersøke hvilken betydning lærerens formelle fagkompetanse har for fagets undervisningspraksis og elevens læring. Med dette som utgangspunkt har jeg formulert følgende problemstilling: Hvilken betydning mener ungdomsskolelærere i Kunst og håndverk at formell fagkompetanse har som rammefaktor for undervisningspraksis, og hvilke årsaksforklaringer for prioritering av formell fagkompetanse kan spores i deres uttalelser? For å tilnærme meg en forståelse av hvilken betydning formell fagkompetanse har for fagets undervisningspraksis har jeg gjennomført en undersøkelse fra det praktiserende fagfeltets perspektiv. Gjennom blandet metode bestående av kvalitative intervjuer og en landsdekkende kvantitativ spørreundersøkelse har lærere som i det daglige underviser i Kunst og håndverk i ungdomsskolen fått mulighet til å dele sine refleksjoner rundt problematikken. Lærernes uttalelser presenteres tematisk ut fra hva de mener om praktiseringen av faget, egen fagkompetanse, formell utdanning i faget og faget i et samfunnsperspektiv. Av tendenser som vises i undersøkelsen konstrueres to drøftingsperspektiver der formell fagkompetanse som rammefaktor blir problematisert i relasjon til Kunnskapsløftets intensjon og andre rammefaktorer i faget og grunnskolen. Her diskuteres progresjon i et sammenhengende utdanningsløp, læreplanens utforming, fagdidaktisk forståelse og gruppestørrelse som årsaksforklaringer knyttet til prioritering av formell fagkompetanse i Kunst og håndverk. Prosjektets tematikk og tendenser i det praktiserende fagfeltet visualiseres i en utstilling av typografisk arbeid i ulike teknikker og materialgrupper. Hovedområdet Visuell kommunikasjon i læreplanen for Kunst og håndverk aktualiseres for å belyse avhandlingens tematikk. Hensikten med prosjektet er å skape et tematisk diskusjonsgrunnlag i det kunst- og designdidaktiske fagfeltet, med intensjon om å styrke faget Kunst og håndverk i grunnskolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.titleFormell kompetanse i kunst og håndverk - betydning, prioritering og konsekvenseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
dc.identifier.cristin2253130
dc.source.pagenumber115en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel