Browsing ODA Open Digital Archive by Title
Now showing items 17040-17059 of 17132
-
Å si ifra: En kvalitativ undersøkelse av unge i fosterhjem sin erfaring med medvirkning i hverdagslivet
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i barnevern tar utgangspunkt i en kvalitativ undersøkelse med problemstillingen: Hvilken erfaring har unge i fosterhjem med medvirkning i hverdagslivet og hvilke faktorer opplever de at fremmer og ... -
Å skape behov for skriving. Literacypraksiser hos elever som forsker
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2018)Denne avhandlingens studerer elevers faglige skriving på barnetrinnet. Gjennom en strategisk valgt kasusstudie følger jeg hvordan elever handler med tekst når de selv skal forske på en problemstilling de har valgt. Jeg ... -
Å skape et uenighetsfellesskap Historisk tidsskrift som debattforum
(Historisk Tidsskrift (Norge);Bind 100, nr. 4-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ... -
Å skape et uenighetsfellesskap: Historisk tidsskrift som debattforum
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen studerer vi hvordan Historisk tidsskrift (HT) har fungert som debattforum for norske historikere, ut fra spørsmålet om diskusjon fungerer faglig sammenbindende, splittende og/eller grenseskapende. I ... -
Å skjelne i og ved hjelp av fiksjonen – kritisk tenking i norskfaget
(Master thesis, 2020)Denne oppgåva omhandlar oppøving av kritisk tenking i arbeid med skjønnlitteratur i norskfaget, og undersøker konkret kva potensial lesing av og samtale om skjønnlitteratur har for å utvikle evna til kritisk tenking hjå ... -
Å skrive bachelor- eller masteroppgave : høgskolestudenters opplevelse av arbeidet med oppgaveskriving, informasjonssøking og høgskolebibliotekets bidrag i denne prosessen
(Master thesis, 2013)Lang erfaring med undervisningsarbeid i høgskolebibliotek har gitt meg en interesse for hva bibliotekene oppnår med sitt undervisningsarbeid samt en interesse for den enkelte studenten og hans opplevelse av oppgaveskriving ... -
Å skrive og tenke og føle en annen fortelling: tankeeksperimentasjoner om kjønn.
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven forsøker jeg å gjennomføre metodologiske eksperimenteringer, innenfor en postmetodologisk kvalitativ tilnærmingskontekst. Jeg eksperimenterer med hva data kan være, hvordan data kan skapes, hvordan det ... -
Å snakke med barn utsatt for vold og overgrep En studie om trening av samtaleferdigheter i avdekkende samtaler ved hjelp av et interaktivt digitalt opplæringsprogram
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om et digitalt opplæringsprogram med en KI-generert tekstbasert barneavatar kan bidra til å forbedre samtaleferdighetene for bachelorstudenter innen helse- og sosialfag (N ... -
Å spille på lag med foreldrene. En studie av helsesøsters erfaringer og utfordringer i samarbeidet med foreldre til overvektige barn.
(MAEH;2013, Master thesis, 2013)Forekomsten av overvekt og fedme er økende i Europa, og vi ser den samme utviklingen i Norge. I forhold til barn og unge viser tall fra Barnevekststudien at det var tre prosentpoeng flere tredjeklassinger med overvekt og ... -
Å spise for fremtiden. Erfaringer med og opplevd nytte av et matlagingskurs blant asylsøkere ved et integreringsmottak.
(MAEH;2018, Master thesis, 2018)Bakgrunn Forskning har vist at betingelser rundt migrasjonsprosessen gjør asylsøkere til en sårbar gruppe i forhold til utvikling av helseproblemer. Sosiale, økonomiske og språklige utfordringer de møter i mottakslandet ... -
Å spise ute. Hvem, hva, hvor, hvordan, hvorfor og når?
(SIFO-report;6-2007, Research report, 2007)Formålet med prosjektet er å gi økt kunnskap om hvilken rolle utespising har i moderne hverdagsliv. Fra begynnelsen av 70-tallet har det vært en tredobling av folks utgifter til hotell- og restauranttjenester. Surveyen ... -
Å spørre eller ikke spørre. Det er spørsmålet. - Et žižekiansk blikk på norske masteroppgaver i barnehagepedagogikk
(Master thesis, 2016)Problemstillinga denne masteravhandlinga tar sikte på å svare er: Hva kan (problemstillingene i) norske masteroppgaver om barnehagepedagogikk si oss om samtidig ideologi? For å kunne svare på spørsmålet er oppgavas formål ... -
Å stille om hjernen er krevende ... Om implementering av etterretning i politiet
(Master thesis, 2021)Denne oppgaven handler om implementering av etterretning i politiet, som en prioritert funksjon i den pågående politireformen. Politiske beslutninger må iverksettes for at de skal virke og få ønsket samfunnseffekt. I dette ... -
Å stole på andre - Ei kvantitativ studie av sosial tillit
(Master thesis, 2017)Innleiing: Oppgåva undersøker korleis ulike demografiske variablar kan ha samanheng med sosial tillit, og analyserer desse tilhøva i lys av teoriar om sosial kapital. Metode: Utvalet besto av 1435 respondentar i Norge. ... -
Å stole på det normale - jordmødres erfaringer med å beskytte normal fødsel
(Master thesis, 2023)Hensikt: Som en del av Midwives of the North sitt prosjekt: «Protecting normal birth in the hospital setting» var hensikten med denne studien å undersøke jordmødres erfaringer med å beskytte normal fødsel i norske sykehus. ... -
Å studere sosiale årsakssammenhenger
(Sosiologi i dag;43(3), Journal article; Peer reviewed, 2013) -
Å ta den viktige samtalen : Hvilke utfordringer møter intensivsykepleier i arbeidet med identifisering av potensiell donor og organpreservering på intensivavdelingen i Norge?
(Master thesis, 2021)Formål: Hensikten med denne studien er å studere intensivsykepleierens utfordringer ved identifisering av potensielle donorer og organbevarende behandling på intensivavdelingen. Teoretisk forankring: Teori og forskning ... -
Å ta empirien på alvor v.2.0.
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen drøftes status og utfordringer vedrørende grunnlagstenkningen for kunnskap og vitenskap innen systemisk praksis. Bakgrunnen er en bekymring for at vårt fagfelt i hovedsak er inspirert av teorier hentet ... -
Å tenke kvalitet
(Krysspeilinger: Perspektiver på bibliotek- og informasjonsvitenskap;, Chapter; Peer reviewed, 2012) -
Å tenke/skrive/virke med Deleuzes forskjellsfilosofi: -metodologiske eksperimentasjoner i å stillhet(e) med affektive data/skrivninger
(Master thesis, 2015)By using a post-qualitative research approach and a placement within a post-methodology, I in this assignment conduct methodological experimentations. I experiment with both how I approach thinking in relation to research, ...