Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 13980-13999 av 17120
-
Skolens evne til å ivareta krenkede lærere
(Psykologi i kommunen;Nr. 6 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-12)Bakgrunnen for denne artikkelen er økende dokumentasjon av og fokus på læreres utsatthet for vold fra elever. Det synes som om det ikke skjer nok i praksis for å kunne støtte lærere som blir voldsutsatt. Problemsstillingen ... -
Skolens rolle i Sør-Afrikas kamp mot HIV/AIDS-pandemien
(Master thesis, 2009)Temaet for min oppgave er det sørafrikanske utdanningssystemets rolle i kampen mot HIV/AIDS. Den overordnede problemstillingen min er som følger: Har det sørafrikanske utdanningssystemet mulighet til å virke som en sosial ... -
Skoleprestasjoner til barn med særboende foreldre
(NOVA Rapport 18/05, Report, 2005)Elever som har foreldre som ikke bor sammen (såkalt særboende foreldre), gjør det gjennomsnittlig dårligere på skolen enn andre elever. Hva er årsaken til dette? Hvilke mekanismer gjør at foreldrenes samlivsvalg virker inn ... -
Skoleprestasjoner til barn med særboende foreldre
(NOVA Rapport 18/05, Report, 2005)Elever som har foreldre som ikke bor sammen (såkalt særboende foreldre), gjør det gjennomsnittlig dårligere på skolen enn andre elever. Hva er årsaken til dette? Hvilke mekanismer gjør at foreldrenes samlivsvalg virker inn ... -
Skoleresultater og utdanningssituasjon for barn i barnevernet
(NOVA Notat 4/13, Notat, 2013)Denne kunnskapsoppsummeringen presenterer eksisterende forskning om tiltak for å bedre skoleresultater og utdanningssituasjonen for barn i barnevernet. Prosjektet er finansiert av Barne-, likestillings- og inkluderingsde ... -
Skoleresultater og utdanningssituasjon for barn i barnevernet
(NOVA Notat 4/13, Notat, 2013)Denne kunnskapsoppsummeringen presenterer eksisterende forskning om tiltak for å bedre skoleresultater og utdanningssituasjonen for barn i barnevernet. Prosjektet er finansiert av Barne-, likestillings- og inkluderingsde ... -
Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker
(NOVA Rapport 14/15, Report, 2015)Dette er andre rapport fra prosjektet «En studie av elevenes psykososiale miljø». Rapporten utforsker virksomme strategier og utfordringer i grunnskolers arbeid med å skape et godt psykososialt miljø for elevene, og ... -
Skolers arbeid med elevenes psykososiale miljø. Gode strategier, harde nøtter og blinde flekker
(NOVA Rapport 14/15, Report, 2015)The aim of this study is to gain more knowledge about the psychosocial environment in Norwegian primary and lower secondary education. It consists of two parts. In the first part, we studied the schools’ use of intervention ... -
Skolestart, en empirisk studie av de forbruksmessige sider ved å begynne på skolen
(Prosjektnotat 8-2004, Notat, 2004)Rapporten er utgitt i revidert utgave: Å begynne på skolen. Prosjektnotat nr.5-2005, Oslo, SIFO Tilknyttede prosjekter Barn og unge -
Skolestart, en empirisk studie av de forbruksmessige sider ved å begynne på skolen
(Prosjektnotat 8-2004, Notat, 2004)Rapporten er utgitt i revidert utgave: Å begynne på skolen. Prosjektnotat nr.5-2005, Oslo, SIFO Tilknyttede prosjekter Barn og unge -
Skolestress og fravær av depressive symptomer - En kvantitativ undersøkelse av sammenhengen mellom skolestress, relasjoner og fravær av depressive symptomer hos 10-12 åringer i Asker og Bærum.
(Master thesis, 2020)The purpose of this study was to investigate the relationship between school related stress and the absence of depressive symptoms, and whether social resources can contribute to the fact those children who experience ... -
Skoleturer til tidligere døds- og konsentrasjonsleirer. Hva forventes det at elever sitter igjen med etter en slik skoletur, og gjenspeiler elevenes erfaringer forventningene?
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven inngår som en del av min mastergrad i skolerettet utdanningsvitenskap med fordypning i samfunnsfag ved OsloMet – Storbyuniversitetet. Masteravhandlingen tar for seg skoleturer til tidligere døds- og ... -
Skoleutvikling - kompetanseheving og endring. Et pedagogisk skoleutviklingsprosjekt vurdert i lys av yrkesfaglærerens kompetansebehov
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Skoleutvikling står i fokus i denne masteravhandlingen. Et av regjeringens satsningsområder for å heve kompetansen i skolene er trekantsamarbeidet mellom skoler, skoleeier og forskningsmiljø. Skoleutviklingsprosjekter ... -
Skolevegring: Definisjon, årsaker, og behandling
(MALKS;2018, Master thesis, 2018)Skolevegring er et noe omdiskutert begrep. Flere mener at skolevegring er direkte knyttet opp mot angst og fobier, slik at den type ureglementert fravær bør skille tilfeller med skulk. Ureglementert skolefravær øker ... -
Skole–hjem-samarbeid i videregående skole: autonomistøtte i elevenes dannings- og utdanningsprosess
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen utforsker vi erfaringer med skole–hjem-samarbeid i videregående skole. Vi inviterte 113 tidligere videregåendeskoleelever til å delta i dialogkaféer for å belyse skole–hjem-samarbeid som pedagogisk ... -
Skreddersydd og sømløst: Arbeidsinkluderingens betingelser og rammevilkår
(Master thesis, 2022)Arbeidsinkludering har vært viktig i sosialt arbeid i lang tid. Arbeidsmarkedet er for mange en viktig arena å delta i fordi det er mange fordeler ved å være i arbeid. Det fører blant annet til økt nettverk, bedre økonomi, ... -
Skreddersøm til barnets beste? Om personvern og markedsføring på norske barns sosiale medieprofiler
(Barn;Vol 37 No 3-4 (2019): Forskning om barn og barndom i Norden, Journal article; Peer reviewed, 2019-01-15)Denne artikkelen diskuterer barns rett til deltagelse og beskyttelse på internett i relasjon til kommersielle tredjepartsaktørers bruk av digitale persondata. Det tas utgangspunkt i FNs barnekonvensjon, norsk lovgivning, ... -
Skrivekår i profesjonsutdanning
(UNIPED;35 (4), Journal article; Peer reviewed, 2012)Studier ved Høgskolen i Oslo (HiO) 2010/2011 viser at studenter i liten grad har utbytte av den ordinære skriveveiledningen de mottar. Veiledningen bidrar verken til økt skrivekompetanse eller økt faglig forståelse. ... -
Skriveramme som støtte i arbeidet med fagskriving? : studie av 8. klasse elevers tekstskaping i samfunnsfag
(Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2016)Bruk av formmønster blir jevnlig diskutert som støtte i skriveopplæringen. Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom lærerens undervisning der bruk av skriveramme inngår, og elevtekster i et skriveprosjekt ... -
Skriving i samfunnsfag. - Ein analyse av empati og historiemedvit i oppgåvetekstar og elevtekstar på 7. trinn
(Master thesis, 2018)Skriving som grunnleggjande ferdigheit er eit klart satsingsområde i skulen i dag. Medan dei fleste studiar kring skriveoppgåver i skulen i stor grad dreier seg om testar og eksamensoppgåver, er det i følgje Otnes (2015)i ...