Blar i ODA Open Digital Archive på tittel
Viser treff 17101-17120 av 17227
-
Å leve med epilepsi
(NOVA Rapport 11/06, Report, 2006)In this report, the life situation of people with epilepsy is described, as is the role of different local social services for this group of users. The description is based on two data sources. Questionnaires were mailed ... -
Å leve med kronisk nevropatisk smerte : hverdagens utfordringer
(Bachelor thesis, 2017-03)Bakgrunn : Både teori og studier internasjonalt og i Norge viser at kroniske nevropatiske smerter er en kompleks smertetilstand. Det er en tilstand som kan være vanskelig å forstå for pasient og behandler. I tillegg kan ... -
Å leve med stomi - design og digitalisering i en helsetjeneste: En brukerorientert designprosess for å øke forståelse rundt livet med stomi.
(MAPD;2017, Master thesis, 2017)Å leve med stomi – design og digitalisering på brukerens premisser. I Norge er det ca. 10 000 som lever med stomi, et tall som øker for hvert år. Å ikke kunne kontrollere kroppen sin kan føles nedverdigende for mange, der ... -
Å leve med stomi: En kvalitativ studie om hvordan yngre kvinner opplever å leve med utlagt tarm
(Master thesis, 2021)Bakgrunn: Tidligere forskning viser at stomiopererte trenger tilpasset individrettet oppfølging fra helsepersonell for å få et bedre utgangspunkt til å leve med stomi, da flere ikke vet hva stomi innebærer før de har en ... -
Å lytte til barnets semiotiske stemme. Når øyeblikket veves sammen med Julia Kristevas filosofi i barnehagen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan Kristevas teorier om det semiotiske og annerledeshet som norm kan fremme likeverd i barnehagens pedagogiske praksis. Når barn og personal er sammen i barnehagen er det verbale språket ... -
Å lytte til barnets stemme i familiesamtaler - Familieterapeuters erfaringer og refleksjoner over samtaler med barn og unge i sårbare livssituasjoner
(Master thesis, 2016)I denne masterstudien gjøres en undersøkelse av hvordan familieterapeuter forsøker å skape gode og helsebringende samtaler med barn som befinner seg i sårbare og ofte smertefulle livssituasjoner. Til tross for økt fokus ... -
Å lytte til de tause stemmene - Livsforlengende behandling; ivaretakelse av intensivpasienters rett til medbestemmelse – sykepleieres erfaringer
(Master thesis, 2014)Problemstilling: Ivaretakelse av intensivpasienters medbestemmelsesrett vedrørende livsforlengende behandling – sett i lys av sykepleieres erfaringer. Formål: Studien har to formål: 1. Å belyse intensivpasienters rett til ... -
Å lære hvordan: Forslag til et nytt mål utover å lære om og av religion
(Nordidactica;Vol 11, Nr 2021: 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-03-22)Som et nytt tilskudd til den kjente distinksjonen mellom lære om og lære av religion, introduserer artikkelen «å lære hvordan» man får og kan få kunnskap om religion som et tredje alternativ. I artikkelens første del ... -
Å lære matematikk gjennom bevegelse og med kroppen - undervisning som imøtekommer førsteklasseelevenes fysiologiske væremåte
(Master thesis, 2020)Med Reform 97 ble det klart at elevene kom til å være fem - seks år gamle ved skolestart, i motsetning til seks – syv år slik det hadde vært tidligere. Førsteklasse skulle ha et tydelig preg av både barnehage og skole og ... -
Å lære matematikk gjennom pedagogisk entreprenørskap – Skaperglede, engasjement og utforskertrang i undervisningen «Hvordan kan de ellers lære, få engasjement, utforskertrang og skaperglede ...»
(Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å bidra til økt forståelse for hvordan elever i begynneropplæringen kan lære matematikk gjennom pedagogisk entreprenørskap. Målsettingen ble utviklet på bakgrunn av Kunnskapsløftet 2020, som ... -
Å lære matematikk i en virtuell verden: En mixed metode studie med VR-briller til simulering av hverdagsmatematikk
(MAYP;2022, Master thesis, 2022)To learn math in a virtual world, a mixed method study with VR glasses simulating everyday mathematics Some students at Sales, Service and Tourism (SSR), a vocational field of study in upper secondary school, experience ... -
Å lære å være lærer - En kvalitativ analyse av veiledning av nyutdannede lærere
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er veiledning av nyutdannede lærere. Veiledning er et at flere tiltak som støtter nye lærere, og som kan bidra til at flere nyutdannede blir værende i yrket. Dette er en studie med hvor jeg har ... -
Å løfte og bli løftet: En kvalitativ undersøkelse om indivduell utvikling og prestasjon i kollektivt samspill
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Som individer vokser og utvikler vi oss hele livet. Gjennom sosiale relasjoner, skole, studier og arbeidsliv utvikler vi vår kunnskap og våre ferdigheter. Mesteparten av denne utviklingen skjer i samhandling med andre. ... -
Å mestre foreldrerollen til det kreftsyke barnet : sykepleiers rolle
(Bachelor thesis, 2017-06)Bakgrunn for oppgaven: Rundt 150 barn får kreft i Norge hvert år. Foreldrene til barnet er barnets viktigste omsorgspersoner og spiller en stor rolle i barnets opplevelse av trygghet under en sykehusinnleggelse. Barnets ... -
Å mestre nattarbeid: Tiltak som bidrar til å forebygge helseproblemer forårsaket av nattarbeid hos sykepleiere.
(Bachelor thesis, 2021-03)Bakgrunn: En rapport fra Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) viser at 70% av sykepleiere jobber på turnus og at 41% av sykepleiere hadde utført nattarbeid i løpet av en tre-måneders periode (STAMI, 2018, s. 53-54). Å ... -
Å miste og finne en jobb - Unge arbeidssøkere og dagpengemottak
(AFI-rapport;2021:04, Report, 2021-05-27)Rapporten undersøker omstendighetene rundt et ledighetsforløp blant unge ledige i alderen 18 til 30 år. Vi undersøker hvordan personens arbeids- og livssituasjon forut for ledighet henger sammen med tilbøyeligheten til å ... -
Å motivere til leselyst ved hjelp av den utfordrende bildeboka Morkels alfabet
(Master thesis, 2021)I denne studien har jeg undersøkt i hvilken grad et undervisningsopplegg med den utfordrende bildeboka Morkels alfabet (Hole, 2015) kan bidra til å øke lesemotivasjonen til elever på mellomtrinnet. Bakgrunnen for oppgaven ... -
Å møte det ukjente – et redskap for danning Hvordan kan uforutsette hendelser skape produktive læringsøyeblikk i samfunnsfagundervisningen?
(Master thesis, 2018-05-15)Skolens oppgave er å utdanne mennesker til å møte samfunnet, og danne for livslang læring. Samtidig kan samfunnet ses på som usikkert og risikofylt. Hvordan skal skolen gjøre dette på best mulig måte? Dette forskningsprosjektet ... -
Å møte døden med pårørende: En kvalitativ studie om ivaretakelse av pårørende til døende kreftpasienter på sykehus, fra et sykepleieperspektiv
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Pårørende til kreftpasienter er en ressurs i livets sluttfase på sykehus, men de har også egne behov som må anerkjennes og ivaretas. Ivaretakelse av pårørende innebærer å identifisere behov, vise omsorg og gi ... -
Å møte elever med en helhetlig forståelse: En kvalitativ studie av yrkesfaglærere sin erfaring med å jobbe traumeinformert
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Tema for denne studien er traumeinformert skole og hvordan yrkesfaglærere erfarer å jobbe traumeinformert. Studien kaster også lys over hva begrepet traumeinformert skole kan romme i praksis. Både norske og utenlandske ...