Blar i LUI - Master i Digital læringsdesign på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 76
-
Utvikling av læringsspill for matematikk - Med lærere og elever som deltagende designere
(Master thesis, 2017)Formål med denne undersøkelsen har vært å finne kunnskap om hvordan man kan utvikle pedagogiske dataspill for et fag der elever og lærere er deltagende designere. Studien har tatt utgangspunkt i matematikk som fag for ... -
Hvorfor og hvordan bruker lærere digitale lærebøker i undervisningen?
(Master thesis, 2018)Skolebøker i digital form har kommet for fullt inn i den norske skolen de siste årene. Flere skoler velger å bruke digitale lærebøker i stedet for de tradisjonelle analoge utgavene. Lærebøkene er viktige arbeidsredskaper ... -
Digitale ferdigheter i lærebøker; hvordan ivaretar lærebøker i videregående skole de digitale føringene som ligger i Kunnskapsløftet?
(Master thesis, 2018)Formålet med denne undersøkelsen var å finne ut om elever i videregående skole blir digitalt kompetente hvis lærerne baserer undervisningen på læreboka. Med utgangspunkt i dette ble problemstillingen "Hvordan ivaretar ... -
Digital modenhet i barneskolen? En kvantitativ spørreundersøkelse om skolens digitale modenhet, med fokus på infrastruktur, utstyr, kompetanse, ledelse, planer, skolekultur og IKT-visjon
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har fokus på digital modenhet i skolen, og oppgavens utgangspunkt er problemstillingen: Hvordan tilrettelegges det for digital modenhet i barneskolen? Gjennom belysning av følgende temaer: infrastruktur ... -
Brukerveiledning til glede eller besvær: En kvalitativ studie i hvilken støtte en brukerveiledning må gi slik at lærere tar i bruk ny teknologi
(Master thesis, 2018)Formålet med dette studiet har vært å øke kunnskapen om hvilke støtte lærere har behov for når de skal ta i bruk ny teknologi. I dette studiet ses det på i hvilken grad lærere ved hjelp av en nettbasert brukerveiledning ... -
Er det sammenheng mellom spilladferd og skolemotivasjon?
(Master thesis, 2018)Fra undersøkelser som Barn og medier (Medietilsynet, 2016a, 2018) dokumenteres barn og unges medieforbruk og vaner. Dataspill er blitt en naturlig del av mange barn og unges liv og er for mange er en viktig fritidsaktivitet ... -
Bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag: Hvordan bruker lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn digitale verktøy i musikkundervisningen?
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har fokus på læreres bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag. Studien er rettet mot alle lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn med eller uten formell ... -
Er det sammenheng mellom spilladferd og skolemotivasjon?
(Master thesis, 2018)Fra undersøkelser som Barn og medier (Medietilsynet, 2016a, 2018) dokumenteres barn og unges medieforbruk og vaner. Dataspill er blitt en naturlig del av mange barn og unges liv og er for mange er en viktig fritidsaktivitet ... -
Lesson Study som metode for å videreutvikle profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK) i skolen
(Master thesis, 2019)Formålet med studien er å drøfte hvordan man kan legge til rette for utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse i skolen. Helt konkret er problemstillingen for denne undersøkelsen: Hvordan fungerer Lesson Study som ... -
Hvordan kan læreren bruke nettbrett for å tilrettelegge undervisningen for de yngste elevene?
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)de siste årene har nettbrett blitt tatt i bruk som en del av undervisningen i det digitale klasserommet. Den økende innføringen av digitale verktøy i klasserommet henger sammen med teknologiens utvikling av samfunn og ... -
Skoleledelse i fremtidens skole
(Master thesis, 2019)Den nye læreplanen skal tas i bruk skoleåret 2020-2021 og før det kan skolene forberede seg på fagfornyelsen skoleåret 2019-2020. Denne oppgaven undersøker hvordan skoleledere forbereder sin skole for fagfornyelsen og om ... -
Hvordan kan programmering benyttes i musikkundervisningen for å fremme elevenes kreative evner?
(Master thesis, 2019)Kreativitet er en egenskap som av mange blir ansett som viktig i fremtiden, og kreative evner blir omtalt som en av de viktigste «21st Century Skills». Samtidig har det i norsk skole de siste årene blitt et økende fokus ... -
Design av nettbasert ressurs for undervisning i samisk som andrespråk
(Master thesis, 2019)Samiske elever i Norge som ikke har mulighet til å få opplæring i samisk på egen skole, skal få alternative opplæringstilbud. I samisk som andrespråk er disse oftest organisert som fjernundervisning med en “klasse” som ... -
Arbeid med vurdering for læring ved nettbaserte fagskoler
(Master thesis, 2019)I denne oppgaven ønsker jeg å finne svar på hvordan lærere ved nettbaserte fagskoler arbeider med vurdering for læring og hvorfor de gjør det slik. Gjennomgang av tidligere forskning viser at det finnes lite forskning ... -
Dokumentanalyse av diskursen om innføring av programmering i skolen
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har som mål å foreta en dokumentanalyse rundt diskursen som har ført til, eller er i ferd med å føre til innføringen av programmering som en obligatorisk del av grunnskolen. Bakgrunnen eller ... -
Didaktiske valg i valgfag programmering
(MAIKT;2019, Master thesis, 2019)Målet med denne forskningen er å studere hvilke didaktiske valg lærere gjør i faget valgfag programmering, og hvorfor de velger som de gjør. Forskningsspørsmålet er: Hvilke didaktiske valg tar lærere med formell og ... -
Vi spiller blues: Et designbasert studie om utvikling og testing av en digital læringsressurs
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Samspill i musikkundervisning og bruk av IKT i undervisningen er to områder som prioriteres vekk av musikklærere i norsk grunnskole (Sætre, Neby, & Ophus, 2016). Samtidig er begge disse målområdene forankret i K-06 og i ... -
Technology in physics class: What is the impact of technology and the implementation of programming to a physics class in secondary school?
(MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)Technology has entered the Physics class and it is being used to support gaining conceptual knowledge and skills necessary in today’s highly digital world. In this action research study, I investigate the effects Programming ... -
Samarbeid i digital spillbasert undervisning: En designbasert intervensjonsstudie
(MAIKT;2019, Master thesis, 2019)Denne studien ser på i hvilken grad et undervisningsdesign bygget opp rundt et digitalt spill kan fremme samarbeid. Designet er skapt på bakgrunn av tidligere forskning og litteratur innen digital spillbasert læring i ... -
MOOC-studenter og selvregulering av læring om selvreguleringsstrategier og betingelser for å selvregulere læring
(Master thesis, 2020)Denne studien ser på bruk av selvreguleringsstrategier i MOOC, og betingelser for å selvregulere. Studien reiser med det følgende problemstilling: Hva kjennetegner selvreguleringsstrategier hos MOOC-studenter, og i hvilken ...