Hvordan kan programmering benyttes i musikkundervisningen for å fremme elevenes kreative evner?
Abstract
Kreativitet er en egenskap som av mange blir ansett som viktig i fremtiden, og kreative evner blir omtalt
som en av de viktigste «21st Century Skills». Samtidig har det i norsk skole de siste årene blitt et økende
fokus på programmering i skolen, og at programmering og algoritmisk tankegang er noe som elevene bør
lære. Men hvordan kan kreative evner utvikles hos elevene innenfor skolens rammer og struktur? Som
faglærer i musikk og programmering valgfag, vil jeg i denne oppgaven se nærmere på hvordan man kan
benytte programmering som et digitalt verktøy i musikkundervisningen for å fremme elevenes kreative
evner. Jeg har i dette forskningsprosjektet gjennomført et deltagende aksjonsforskningsprosjekt (PAR),
som tar for seg forskningsspørsmålet «Hvordan kan programmering benyttes i musikkundervisningen for å
fremme elevenes kreative evner?».
Description
Master i IKT-støttet læring