LUI - Master i Digital læringsdesign
Recent Submissions
-
Digital vurdering og tilbakemelding i fremmedspråk
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: I april 2023 lanserte Kunnskapsdepartementet ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole. En av ambisjonene for digital praksis i grunnskole og videregående skole, er at avgjørelser ... -
Bruk av ressursgrupper i 1:1 implementering av iPad i barneskolen
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på hvordan ressursgrupper kan benyttes i det første året av en 1:1 implementering av iPad i barneskolen. Bakgrunnen for studien er den stadig økende digitaliseringen i norsk skole. Store handlingsrom for ... -
Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?
(Master thesis, 2023)Skoler som følger det samiske læreplanverket Kunnskapsløftet samisk opplever ofte at tilgang til nye lærebøker og digitale læremidler ikke følger utviklingen i revideringen av stadig nye læreplanverk. Med mer samisk innhold ... -
Design av lærerveiledning til bruk av VR i undervisning
(Master thesis, 2023)VR (Virtual Reality) i skolesammenheng kan ha et stort potensial for både å variere undervisningen, men også for å trene på scenarioer det kan være vanskelig å gjenskape, og samtidig gjøre det i trygge omgivelser. Teknologien ... -
Design av et studentresponssystem for formativ vurdering
(Master thesis, 2023)I læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (forkortet til LK20) har vurdering og dens betydning for elevenes læring blitt understreket i enda sterkere grad enn i læreplaner tidligere. Særlig underveisvurdering og formativ ... -
Exploring the Expectations of Learning Analytics: A Study of Student Expectations and Usability Learning Analytics
(Master thesis, 2023)In the field of Learning Analytics (LA), studies include LA methodology, techniques, tools, and its usability to stakeholders such as students, teachers, and institutions. However, to get a full understanding of how the ... -
Formativ vurdering i forskjellige land i Afrika og Asia
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er formativ- og summativ vurdering i Afrika og Asia. Det kommer mange innvandrere fra disse delene av verden, og de fleste gjennomfører norskopplæring. Spørsmålet er med hvilken undervisningsbakgrunn ... -
Motivasjon og selvregulering i videobasert undervisning og i 3D-baserte virtuelle verdener på lærerstudiet
(Master thesis, 2023)12. mars 2020 annonserte regjeringen de første tiltakene i bekjempelsen av Korona-viruset. Universiteter og Høgskoler måtte praktisere undervisning uten fysisk oppmøte. Studiene ble derfor heldigitalisert, og studentene ... -
Muligheter og utfordringer i OneNote
(Master thesis, 2023)Ønsket med denne studien var å få bedre innblikk i hvordan elevene opplever bruk av OneNote klassenotatblokk i undervisningen. De siste årene har de tradisjonelle lærebøkene i større grad blitt erstattet med digitale ... -
Barn 5-6 års oppfatning av skjermtid og bruk av digitale teknologier
(Master thesis, 2023)Problemstilling: Hvordan oppfatter barn 5-6 år sin egen skjermtid og bruk av digitale teknologier, og hva påvirker deres syn på dette? Bakgrunn: Med en stadig økning i bruk av digitale teknologier og skjermtid blant ... -
"Det du liker her, det er det du får" - Ungdomsskoleelevers forhold til medieinnhold på TikTok
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i at ungdom i Norge i liten grad ser på seg selv som lesende på fritiden, er problemstillingen i denne masteroppgaven: «Hvordan forholder ungdom seg til medieinnhold på TikTok?» Ettersom bruken av sosiale ... -
Aktørers påvirkning på læreres digitale praksis
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan ulike aktører er med på å påvirke lærernes digitale praksis. Lærernes digitale praksis er avgrenset til lærerens arbeid med forberedelser, gjennomføring og evaluering av undervisning, oppfølging ... -
Den digitale generasjonen og fremtidens kompetansebehov - Elevstemmer om ungdomsskolens digitale opplæring og hvordan den ruster dem for fremtiden
(Master thesis, 2022)Innledning: I Kunnskapsløftet 2020 presiseres det at digitale ferdigheter er en forutsetning for aktiv deltakelse i fremtidens samfunn. Likevel eksisterer det lite forskning på hvordan elever opplever den digitale opplæringen ... -
Læreres kjennskap til personvernforordningen og bruk av gratis, digitale verktøy - En kvantitativ undersøkelse blant lærere i videregående skole
(Master thesis, 2022)Personvernforordningen trådte i kraft i 2018, og har som mål å sikre fysiske personer rett til vern av personopplysninger. I denne oppgaven, elevenes rett til vern av personopplysninger. Under og etter Corona-nedstengningen ... -
Skaparverkstad som tilpassa opplæring for elevar med stort læringspotensiale: Djupnelæring gjennom programmering
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgåva har eg sett på korleis programmering kan støtte djupnelæring gjennom å vere ein del av ein skaparverkstad. Eg har òg sett på korleis dette kan vere eit tiltak for tilpassa opplæring for elevar med ... -
Elever med stort læringspotensial: En kvalitativ studie om hvordan elevene samarbeider for å lære seg programmering i en gruppe
(Master thesis, 2022)Denne oppgaven ser på datastøttet samarbeidslæring mellom elever med stort læringspotensial i en programmeringskontekst. Jeg har observert og filmet en guttegruppe på fire som skal løse oppgaver knyttet til programmering ... -
Design av en undervisningsmodell for kildekritikk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å designe en forbedret modell for kildekritikk på mellomtrinnet, for å gi elevene styrket kildekritisk forståelse. Dette ga oss problemstillingen: På hvilken måte kan et undervisningsopplegg ... -
Design av en ressursbank som bidrar til delingskultur
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan man kan designe en digital ressursbank som skal bidra til deling av undervisningsmateriale blant lærere som underviser i kunst- og håndverk. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består ... -
Perspectives on digital technology in education from the pupils’ point of view. Pupils’ perception of their teachers’ digital competence, and the possibilities and challenges they perceive using digital technology while learning
(Master thesis, 2022)Introduction: The use of digital tools and software in schools has increased dramatically since the turn of the century. Norway has one of the world’s highest numbers of digital devices per pupil in schools, and Norwegian ... -
Learning by Minecrafting - En studie av Minecrafts rolle i undervisning
(Master thesis, 2022)Mange barn og unge i Norge er opptatt av og bruker tid på digitale spill. Dette har ført til en økt interesse for potensialet til Digital Game Based Learning (DGBL), altså bruken av digitale spill i undervisningen. Forskningen ...