LUI - Master i Digital læringsdesign: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 76
-
Skjerm i skolen
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: Den økende implementeringen av skjermer i skolen er drevet frem av både teknologisk utvikling og endrede pedagogiske behov. Dette har bidratt til å skape nye dynamikker i klasserommet, og utfordret tradisjonelle ... -
AI som medierande artefakt
(Master thesis, 2023)Datagrunnlaget i denne kvalitative masteroppgåva er eit utval artiklar som seier noko om AI som ein medierande artefakt i ein læringssituasjon. Målet med studien er å bidra til auka innsikt i og kunnskap om kunstig intelligens ... -
Digital praksis og kompetanseutvikling i barnehagen
(Master thesis, 2023)Den digitale utviklingen i samfunnet går fort framover. For de ansatte i barnehagen kan det være utfordrende å henge med, og ta de rette faglige pedagogiske valg i hverdagen. Denne oppgaven ser på den profesjonsfaglig ... -
Podcasts for education: Can podcasts give girls at risk of dropping out of school in India the flexibility to continue their education?
(Master thesis, 2023)This design thesis explores the intersection of education, technology, and social justice with a focus on improving the educational opportunities for girls in secondary schools in India. Motivated by the persistent challenges ... -
Algoritmisk Tenkning i matematikk: En undersøkelse av samarbeid i en ungdomsskoleklasse
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven min fokuserer på algoritmisk tenkning (AT) i matematikkundervisningen i en ungdomsskoleklasse, med særlig vekt på bruken av Excel og Scratch i gruppearbeid. Studien baserer seg på videoobservasjoner fra to ... -
Digital vurdering og tilbakemelding i fremmedspråk
(Master thesis, 2023)Bakgrunn: I april 2023 lanserte Kunnskapsdepartementet ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole. En av ambisjonene for digital praksis i grunnskole og videregående skole, er at avgjørelser ... -
Bruk av ressursgrupper i 1:1 implementering av iPad i barneskolen
(Master thesis, 2023)Denne studien ser på hvordan ressursgrupper kan benyttes i det første året av en 1:1 implementering av iPad i barneskolen. Bakgrunnen for studien er den stadig økende digitaliseringen i norsk skole. Store handlingsrom for ... -
Áigejohttin Sámis, Norđrvegr ja máilmmis. Hvilke elementer bør være med i en modell for digitalt læremiddel i samisk historie, der det samiske perspektivet ivaretas i et framtidig produkt?
(Master thesis, 2023)Skoler som følger det samiske læreplanverket Kunnskapsløftet samisk opplever ofte at tilgang til nye lærebøker og digitale læremidler ikke følger utviklingen i revideringen av stadig nye læreplanverk. Med mer samisk innhold ... -
Design av lærerveiledning til bruk av VR i undervisning
(Master thesis, 2023)VR (Virtual Reality) i skolesammenheng kan ha et stort potensial for både å variere undervisningen, men også for å trene på scenarioer det kan være vanskelig å gjenskape, og samtidig gjøre det i trygge omgivelser. Teknologien ... -
Design av et studentresponssystem for formativ vurdering
(Master thesis, 2023)I læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (forkortet til LK20) har vurdering og dens betydning for elevenes læring blitt understreket i enda sterkere grad enn i læreplaner tidligere. Særlig underveisvurdering og formativ ... -
Exploring the Expectations of Learning Analytics: A Study of Student Expectations and Usability Learning Analytics
(Master thesis, 2023)In the field of Learning Analytics (LA), studies include LA methodology, techniques, tools, and its usability to stakeholders such as students, teachers, and institutions. However, to get a full understanding of how the ... -
Formativ vurdering i forskjellige land i Afrika og Asia
(Master thesis, 2023)Tema for denne oppgaven er formativ- og summativ vurdering i Afrika og Asia. Det kommer mange innvandrere fra disse delene av verden, og de fleste gjennomfører norskopplæring. Spørsmålet er med hvilken undervisningsbakgrunn ... -
Motivasjon og selvregulering i videobasert undervisning og i 3D-baserte virtuelle verdener på lærerstudiet
(Master thesis, 2023)12. mars 2020 annonserte regjeringen de første tiltakene i bekjempelsen av Korona-viruset. Universiteter og Høgskoler måtte praktisere undervisning uten fysisk oppmøte. Studiene ble derfor heldigitalisert, og studentene ... -
Muligheter og utfordringer i OneNote
(Master thesis, 2023)Ønsket med denne studien var å få bedre innblikk i hvordan elevene opplever bruk av OneNote klassenotatblokk i undervisningen. De siste årene har de tradisjonelle lærebøkene i større grad blitt erstattet med digitale ... -
Barn 5-6 års oppfatning av skjermtid og bruk av digitale teknologier
(Master thesis, 2023)Problemstilling: Hvordan oppfatter barn 5-6 år sin egen skjermtid og bruk av digitale teknologier, og hva påvirker deres syn på dette? Bakgrunn: Med en stadig økning i bruk av digitale teknologier og skjermtid blant ... -
"Det du liker her, det er det du får" - Ungdomsskoleelevers forhold til medieinnhold på TikTok
(Master thesis, 2022)Med utgangspunkt i at ungdom i Norge i liten grad ser på seg selv som lesende på fritiden, er problemstillingen i denne masteroppgaven: «Hvordan forholder ungdom seg til medieinnhold på TikTok?» Ettersom bruken av sosiale ... -
Aktørers påvirkning på læreres digitale praksis
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan ulike aktører er med på å påvirke lærernes digitale praksis. Lærernes digitale praksis er avgrenset til lærerens arbeid med forberedelser, gjennomføring og evaluering av undervisning, oppfølging ... -
Den digitale generasjonen og fremtidens kompetansebehov - Elevstemmer om ungdomsskolens digitale opplæring og hvordan den ruster dem for fremtiden
(Master thesis, 2022)Innledning: I Kunnskapsløftet 2020 presiseres det at digitale ferdigheter er en forutsetning for aktiv deltakelse i fremtidens samfunn. Likevel eksisterer det lite forskning på hvordan elever opplever den digitale opplæringen ... -
Læreres kjennskap til personvernforordningen og bruk av gratis, digitale verktøy - En kvantitativ undersøkelse blant lærere i videregående skole
(Master thesis, 2022)Personvernforordningen trådte i kraft i 2018, og har som mål å sikre fysiske personer rett til vern av personopplysninger. I denne oppgaven, elevenes rett til vern av personopplysninger. Under og etter Corona-nedstengningen ... -
Skaparverkstad som tilpassa opplæring for elevar med stort læringspotensiale: Djupnelæring gjennom programmering
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgåva har eg sett på korleis programmering kan støtte djupnelæring gjennom å vere ein del av ein skaparverkstad. Eg har òg sett på korleis dette kan vere eit tiltak for tilpassa opplæring for elevar med ...