• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Digital læringsdesign
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Education and International Studies
  • LUI - Master Theses
  • LUI - Master i Digital læringsdesign
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Didaktiske valg i valgfag programmering

Tiller, Marita
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
501_48967235_1.pdf (1.243Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/8735
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Digital læringsdesign [48]
Abstract
Målet med denne forskningen er å studere hvilke didaktiske valg lærere gjør i faget valgfag

programmering, og hvorfor de velger som de gjør. Forskningsspørsmålet er:

Hvilke didaktiske valg tar lærere med formell og uformell kompetanse i programmering, og hvorfor velger

de som de gjør i faget valgfag programmering?

I 2016 ble det mulig for skoler å tilby faget valgfag programmering på ungdomstrinnet, og søke om

økonomisk støtte til innkjøp av verktøy til faget. Kommunen hvor jeg jobber søkte og fikk innvilget dette.

Jeg var med på søknadsprosessen, og under arbeidet med søknaden til utdanningsdirektoratet, og i

prosessen hvor oppstarten av faget ble planlagt, var det flere forhold som ble diskutert. Ett temaene fra

denne planleggingen jeg fattet særlig interesse for dreide seg om lærere som skulle undervise i faget.

Fantes det lærere i kommunen med formell kompetanse i programmering? Og hvis det ikke fantes, hvordan

ville lærere uten formell kompetanse i programmering undervise i faget? Hvilke valg ville de ta i

undervisningen? Da faget startet opp var det lærere både med og uten formell kompetanse i faget som fikk

ansvar for undervisningen. Jeg fikk interesse for og muligheten til å forske på dette feltet.

For å finne svar på forskningsspørsmålet er det benyttet intervju som metode. Dette er gjort for å få tilgang

til lærernes tanker og forklaringer, som i en intervjusituasjon kan gå dypere enn de ville gjort ved å samle

inn svar i en kvantitativ undersøkelse. Lærernes didaktiske valg studeres i tre prosesser i undervisningen;

planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning. Det teoretiske rammeverket i denne forskningen bygger på didaktisk relasjonstenking, kognitiv utvikling

gjennom aktiviteter i undervisning og rammeverket for kunnskapen om sammenhengen mellom teknologi,

pedagogikk og innholdet i fag. Til sammen danner dette grunnlaget for analyse av resultater, diskusjon og

konklusjon.

Funn i denne forskningen viser at det gjør seg gjeldende en forskjell i de didaktiske valgene lærere gjør i

klasserommet.. Det er delvis basert på formell eller ikke-formell kompetanse i programmeringsfaget. Andre

faktorer som har betydning for de didaktiske valgene er lærerens syn på hvordan kunnskap dannes og

hvilken kunnskap de har om teknologi i sammenheng med pedagogikk og faginnhold. Funn i denne

forskningen viser også at det er flere utfordringer i de didaktiske prosessene. Disse utfordringene er med

på å prege lærernes didaktiske valg i faget valgfag programmering.
Description
Master i IKT-støttet læring
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning
Series
MAIKT;2019

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit