Didaktiske valg i valgfag programmering
Abstract
Målet med denne forskningen er å studere hvilke didaktiske valg lærere gjør i faget valgfag
programmering, og hvorfor de velger som de gjør. Forskningsspørsmålet er:
Hvilke didaktiske valg tar lærere med formell og uformell kompetanse i programmering, og hvorfor velger
de som de gjør i faget valgfag programmering?
I 2016 ble det mulig for skoler å tilby faget valgfag programmering på ungdomstrinnet, og søke om
økonomisk støtte til innkjøp av verktøy til faget. Kommunen hvor jeg jobber søkte og fikk innvilget dette.
Jeg var med på søknadsprosessen, og under arbeidet med søknaden til utdanningsdirektoratet, og i
prosessen hvor oppstarten av faget ble planlagt, var det flere forhold som ble diskutert. Ett temaene fra
denne planleggingen jeg fattet særlig interesse for dreide seg om lærere som skulle undervise i faget.
Fantes det lærere i kommunen med formell kompetanse i programmering? Og hvis det ikke fantes, hvordan
ville lærere uten formell kompetanse i programmering undervise i faget? Hvilke valg ville de ta i
undervisningen? Da faget startet opp var det lærere både med og uten formell kompetanse i faget som fikk
ansvar for undervisningen. Jeg fikk interesse for og muligheten til å forske på dette feltet.
For å finne svar på forskningsspørsmålet er det benyttet intervju som metode. Dette er gjort for å få tilgang
til lærernes tanker og forklaringer, som i en intervjusituasjon kan gå dypere enn de ville gjort ved å samle
inn svar i en kvantitativ undersøkelse. Lærernes didaktiske valg studeres i tre prosesser i undervisningen;
planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning. Det teoretiske rammeverket i denne forskningen bygger på didaktisk relasjonstenking, kognitiv utvikling
gjennom aktiviteter i undervisning og rammeverket for kunnskapen om sammenhengen mellom teknologi,
pedagogikk og innholdet i fag. Til sammen danner dette grunnlaget for analyse av resultater, diskusjon og
konklusjon.
Funn i denne forskningen viser at det gjør seg gjeldende en forskjell i de didaktiske valgene lærere gjør i
klasserommet.. Det er delvis basert på formell eller ikke-formell kompetanse i programmeringsfaget. Andre
faktorer som har betydning for de didaktiske valgene er lærerens syn på hvordan kunnskap dannes og
hvilken kunnskap de har om teknologi i sammenheng med pedagogikk og faginnhold. Funn i denne
forskningen viser også at det er flere utfordringer i de didaktiske prosessene. Disse utfordringene er med
på å prege lærernes didaktiske valg i faget valgfag programmering.
Description
Master i IKT-støttet læring