Digitale ferdigheter i lærebøker; hvordan ivaretar lærebøker i videregående skole de digitale føringene som ligger i Kunnskapsløftet?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/8756Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne undersøkelsen var å finne ut om elever i videregående skole blir digitalt kompetente
hvis lærerne baserer undervisningen på læreboka. Med utgangspunkt i dette ble problemstillingen
"Hvordan ivaretar lærebøker for videregående skole de digitale føringene som ligger i Kunnskapsløftet?".
Studien ble gjennomført som en kvalitativ undersøkelse i form av et dokumentstudium. Det ble samlet inn
data fra ulike lærebøker i tre fellesfag på VG1 for studieforberedende utdanningsprogram. For å få faglig
bredde ble det valgt ut et realfag, et samfunnsfag og et språkfag; naturfag, samfunnsfag og engelsk.
Datamaterialet ble så vurdert i forhold til beskrivelsen av digitale ferdigheter i Rammeverk for
grunnleggende ferdigheter (Kunnskapsdepartementet, 2017c), hvordan digitale ferdigheter er beskrevet i
fagenes læreplaner og annen litteratur som uttrykker forventninger til elevenes digitale kompetanse.
I mange tilfeller "dekker" lærebøkene de digitale forventningene i fagene, men enkelte bøker reflekterer
ikke det digitale fokuset i læreplanen. Studien avdekket også at det i stor grad er bare de lavere
ferdighetsnivåene i rammeverket som er representert i læreplaner og lærebøker. De undersøkte
læreplanene hadde på flere områder lagt de digitale forventingene på et lavt nivå, så årsaken til
manglende digitale ambisjoner i læreverkene plasseres hos norske utdanningsmyndigheter, mer enn hos
forlagene. Lærebøkene dekker i stor grad fagenes læreplaner, men legger i liten grad til rette for progresjon
mot de høyeste digitale ferdighetsnivåene i rammeverket.
På den andre siden presenterer flere av lærebøkene digitalt innhold som ikke er direkte relatert til
rammeverket. Dette kunne i flere tilfeller knyttes til digital literacy og kunnskaper om teknologi. At
lærebøkene tar med digitalt innhold som ikke samsvarer med rammeverket eller fagenes læreplaner, kan
tyde på at rammeverket er for snevert til å ta inn den digitale kompetansen som forventes i et samfunns- og
dannelsesperspektiv.
Beskrivelse
Master i IKT-støttet læring